یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
از چه نوع عطرهایی استفاده نکنیم؟

از چه نوع عطرهایی استفاده نکنیم؟

عطرها از محصولاتی هستند که افراد زیادی از آنها استفاده می‌کنند. اغلب ما امروزه نه تنها برای مراسم و موقعیت‌های خاص، بلکه در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره نیز از عطر برای خوشبو شدن، تاثیرگذاری بر طرف مقابل و همچنین ایجاد یک خاطره ماندگار استفاده می‌کنیم. بسیاری از افراد حتی مقداری از یک عطر خاص را روی هدایایی که برای محبوبشان خریداری کرده‌اند اسپری می‌کنند تا بدین وسیله ارزش معنوی هدیه چند برابر شود.

در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش قیمت عطرهای اصل، انواع مختلفی از عطرها را تحت عنوان عطرهای آنباکس شده یا عطرهای تستر مشاهده می‌کنیم. اما سوالی که در این مورد پیش می‌آید این است که آیا این عطرهای موجود در بازار از نظر سلامتی مناسب بوده و ضرری برای بدن ما ندارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که از چه نوع عطرهایی نباید استفاده کنیم و استفاده از چه عطرهایی برای سلامت بدن ما مضر است.

نکاتی درباره سلامت عطرها که بهتر است بدانیم

بسیاری از عطرها حاوی مقادیر کمی اسانس‌های طبیعی هستند؛ در حالی که مقدار مواد شیمیایی مصنوعی که می‌تواند برای برخی افراد خطرناک باشد در آنها بسیار بیشتر است. بسیاری از این مواد مصنوعی از مشتقات نفتی بوده و بنابراین می‌توانند برای بسیاری افراد آلرژی‌زا باشند. ممکن است فکر کنید که رایحه رزی که از عطر خود استشمام می‌کنید ناشی از وجود اسانس گل رز در آن است اما این مساله چندان هم صحیح نیست.

سلامت عطرها

در کارخانجات تولیدکننده عطر 3100 ماده شیمیایی استفاده می‌شود و این بوی گل رز می‌تواند ناشی از هریک از این مواد مصنوعی باشد. این مواد مصنوعی معمولا به اطلاع عموم مردم نمی‌رسد و تولیدکنندگان سعی می‌کنند که آنها را از مصرف‌کنندگان خود پنهان کنند. این مواد حتی ممکن است در لیبل توضیحات و مواد تشکیل دهنده محصول هم آورده نشوند. البته دلیل اصلی این مساله فاش نشدن اسرار تجاری است که به کمپانی‌های تولید عطر کمک می‌کند فرمول اختصاصی خود را داشته باشند.

اخیرا یک گروه مستقل شروع به انجام تحقیقات درباره عطرها و مواد تولیدی مخفی آنها کرد و نتایج این تحقیق شگفت آور بود. تعداد بسیار زیادی از عطرهای معروف از مواد شیمیایی در تولید عطرهای خود استفاده می‌کنند که در لیبل محصول ذکر نشده است. برخی از این مواد مصنوعی با اختلالات هورمونی و واکنش‌های آلرژیک مرتبط هستند و درباره تاثیر برخی دیگر از آنها روی سلامتی انسان هیچ تحقیقی انجام نشده است.

طبق اعلام این گروه مستقل برخی از مواد مورد استفاده در عطرها خواص نگران کننده‌ای روی سلامت انسان داشته و به تجمع یافتن در بافت‌های انسانی تمایل دارند. به عنوان مثال دی متیل فتالات یکی از موادی است که در تولید بسیاری از عطرها استفاده می‌شود و با آسیب‌های اسپرمی ارتباط دارد. ماده نسبتا خطرناک دیگری که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد مشک کتون است که قابلیت تجمع در بافت چربی انسان و همچنین شیر مادر را دارد.

خطرات پیرامون استفاده از عطرها

از آنجایی که بسیاری از مواد تشکیل دهنده عطرها برای خریدار فاش نمی‌شود طبیعی است که افراد نگران بروز واکنش‌های شیمیایی و آلرژیک در بدن خود باشند. شرکت‌های معتبر تولید عطر مواد تشکیل دهنده محصولات خود را به دقت آزمایش می‌کنند، این مساله به آنها کمک می‌کند که احتمال بروز واکنش‌های پوستی را ارزیابی کرده و تا حد امکان از موادی استفاده کنند که این واکنش‌ها را به حداقل برساند.

خطرات برخی عطرها

با اینحال در صورتی که جزو افرادی هستید که سابقه واکنش‌های آلرژیک پوستی دارید بهتر است پیش از خرید هر عطری ابتدا برچسب روی آن را کاملا مطالعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که به هیچ یک از مواد تشکیل دهنده آن آلرژی ندارید. در اکثر مواقع استفاده از عطرها آسیب فوری و غیرقابل بازگشتی به بدن نخواهد زد. بروز چنین آسیب‌هایی که اصطلاحا به نام "مسمومیت عطر" شناخته می‌شود در افراد بسیار نادر است.

البته باید توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض عطرها به مرور زمان می‌تواند موجب ایجاد آلرژی یا بروز حساسیت‌های پوستی در فرد شود. همانطور که واکنش تمامی افراد به یک ماده شیمیایی یکسان نیست؛ واکنش افراد به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عطر نیز یکسان نیست و چه بسا هستند افرادی که به صورت روزمره نیز از عطر استفاده می‌کنند و بدن آنها هیچ واکنش آلرژیکی نشان نمی‌دهد.

همه چیز درباره مسمومیت عطر

مسمومیت عطر بیشتر در اثر وارد شدن مقداری از عطر به دستگاه گوارش یا خوردن آن ایجاد می‌شود. نشانه‌های این مسمومیت مشابه نشانه‌های مصرف مشروبات الکلی غلیظ است. در مواردی که مسمومیت عطر رخ داده باید به بروز علائم زیر دقت کرده و در صورت مشاهده آنها در فرد به او مایعات فراوان داده و وی را به مراکز درمانی ببرید. نشانه‌های مسمومیت عطر عبارتند از:

  • تلو تلو خوردن در حین راه رفتن و مشکل در تعادل
  • لکنت زبان
  • بی‌حالی و احساس کمبود انرژی
  • تنفس با بوی الکل
  • حالت تهوع یا استفراغ

 مسمومیت با عطر

در صورتی که شما جزو افرادی باشید که علاقه زیادی به استفاده از عطرها در زندگی روزمره خود دارید؛ احتمالا تا به حال با اصطلاحاتی نظیر عطرهای تستر اماراتی، های-کپی، اسانس‌های مترویی و عطرهای آنباکس شده مواجه شده اید. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که هر یک از این اصطلاحات به چه معناست و آیا استفاده از این عطرها بی‌ضرر است یا خیر. در ادامه این مقاله به بررسی این اصطلاحات و سلامت هریک از انواع مختلف عطرها خواهیم پرداخت.

عطرهای های-کپی

عطرهای high copy عطرهایی هستند که توسط تولیدکنندگان متفرقه تولید شده‌اند و رایحه‌ای مشابه رایحه عطرهای گران قیمت و محبوب دارند. بسیاری از افراد به دلیل قیمت پایین‌تر این عطرها به آنها جذب می‌شوند و آنها را به عنوان جایگزین عطرهای گران قیمت برای فعالیت‌های روزمره استفاده می‌کنند. اگرچه قیمت پایین‌تر این عطرها در عین اینکه رایحه‌ای مشابه عطرهای گران قیمت دارند می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما توصیه می‌کنیم کمی با واقعیت این عطرها آشنا شوید.

عطرهای های-کپی

اولین نکته‌ای که لازم است درباره عطرهای های-کپی بدانید این است که این مدل عطرها با عطرهای تقلبی یکسان نیستند. عطرهای تقلبی کپی‌های غیرقانونی از عطرهای خاص هستند که با نام مشابه یا یکسان با عطر اصلی به فروش می‌رسند. اما عطرهای های-کپی نمونه‌ای قانونی از عطر اصلی هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا رایحه همان عطر را داشته باشند. با این حال باید بدانید که قانونی بودن آنها به این معنا نیست که این عطرها لزوما انتخاب‌های مناسبی هستند.

اولین نکته قابل تامل درباره عطرهای های-کپی این است که آنها اغلب با موادی با کیفیت پایین‌تر از عطرهای اصلی تولید می‌شوند. این بدان معنی است که ممکن است عطرهای های-کپی بوی خوبی نداشته باشند یا ماندگاری آنها به اندازه عطر اصلی نباشد. علاوه بر آن نظارت روی مواد تشکیل دهنده آنها نیز به اندازه عطرهای اصلی نیست و نمی‌توان از سلامت صد در صد این مواد اطمینان حاصل کرد.

یکی دیگر از مشکلات این عطرها این است که این محصولات غالبا با نام‌های بسیار مشابه عطر اصلی به فروش می‌رسند که این مساله می‌تواند موجب سردرگمی مصرف کنندگان شود. در نهایت عطرهای های-کپی می‌توانند موجب آسیب زدن به کل صنعت عطرسازی شوند؛ زیرا با فروش کمتر این صنعت راه برای نوآوری و خلاقیت در عرصه تولید عطر کم شده و در نهایت دوستداران عطر نیز از این مساله آسیب خواهند دید.

نکاتی درباره تسترها و تسترهای اماراتی و سلامت آنها

در صنعت تولید و فروش عطر تسترها در واقع نسخه اصلی و معتبر یک عطر هستند که حاوی همان مواد تشکیل دهنده عطر اصلی بوده و دقیقا همان رایحه را دارند. تسترهای اصل توسط همان شرکت تولیدکننده عطر اصلی تولید می‌شوند و گاهی در جعبه‌های ساده و حتی بدون درپوش فانتزی به بازار عرضه می‌شوند. هدف از ارائه عطرهای تستر به بازار در واقع آشنا کردن افراد با رایحه عطر اصلی، استشمام آن و در نهایت برانگیختن علاقه مصرف کنندگان به خرید محصول اصلی است.

 تسترهای اماراتی

اگرچه تسترها معمولا در شبکه توزیع و فروش به فروش رسیده و مجددا فروخته می‌شوند، اما در اصل برای فروش تولید نشده‌اند. تسترها در صورتی که اصل باشند دقیقا با همان مواد تشکیل دهنده عطر اصلی تولید شده‌اند، عموما بسته‌بندی رنگی داشته و در بطری‌های 50، 75، 90، 100 و 125 میلی لیتر عرضه می‌شوند. در صنعت عطرسازی تسترهای اماراتی در واقع به تسترهایی گفته می‌شود که در کشور امارات و گاهی نیز در ترکیه تولید می‌شوند.

در صورتی که تستر اماراتی اصل باشد در شیشه‌های عطر اصلی به فروش می‌رسند و قیمت کمتری نسبت به عطرهای اورجینال دارند. البته ماندگاری این تسترها از عطر اصلی کمتر است. تسترهای عطر همواره با جعبه‌هایی در سه رنگ سفید، قهوه‌ای یا همان جعبه عطر اصلی ارائه می‌شوند. اما مورد دیگری که در بازار عطر امارات وجود دارد عطرهای کپی هستند که با بسته‌بندی مشابه عطر اصلی تولید شده و عموما به کشورهای جهان سوم عرضه شده و تحت عنوان فریبنده تستر اماراتی به فروش می‌رسند.

در توضیح برخی از این محصولات آورده می‌شود که این عطرها تسترهای اصلی هستند که به کشور امارات ارسال شده‌ و در ادامه پس از گذشت مدت زمانی برای فروش به کشورهای دیگر ارسال می‌شوند. اما حقیقت غیر از این است. تسترهای اماراتی که در بازار ایران یافت می‌شوند در نود درصد اوقات تنها اسانس‌های دسته دوم و بی‌کیفیتی هستند که رایحه‌ای مشابه عطر اصلی داشته و در بطری‌های فیک تولید چین بسته بندی می‌شوند.

این عطرها از اولین مرحله تولید غیرقانونی و قاچاق بوده و هیچگونه نظارتی بر کیفیت و سلامت مواد تشکیل دهنده آنها وجود ندارد. باید دقت داشته باشید که خرید این عطرها اگرچه به لحاظ هزینه ظاهرا به نفع خریدار است، اما به دلیل عدم نظارت بر روی مواد تشکیل دهنده اینگونه عطرها، استفاده از آنها می‌تواند در آینده ضررهای فراوانی بر سلامتی فرد مصرف کننده داشته باشد.

عطرهای آنباکس

عطرهای آنباکس نیز در صورتی که اصلی باشند باید همان مواد تشکیل دهنده و رایحه عطر اصلی را داشته باشند. گاهی اوقات در طی فرآیند حمل و نقل جعبه بیرونی عطر آسیب می‌بیند، بنابراین این اقلام از چرخه فروش اصلی خارج شده و تحت عنوان عطرهای آنباکس به فروش می‌رسند. گاهی اوقات نیز ممکن است بطری‌های اینگونه عطرها خراشیده شده باشد.

عطرهای آنباکس

این عطرها اگرچه همان محتوی و رایحه عطر اصلی را دارند اما با قیمت کمتری به فروش می‌رسند و برای افرادی که قصد صرفه‌جویی در هزینه‌های خود را دارند گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. این امر سبب شده که عطرهای آنباکس در کشورهای دیگر خریداران فراوانی را به خود جذب کند. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی یا آمریکا شما می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر عطرهای آنباکس شده را با اطمینان از اصل بودن آن خریداری کنید، اما در ایران به دلیل شرایط تحریم و همچنین ارزش ریال، وضعیت متفاوت است.

در ایران روند تهیه عطرهای آنباکس بدین صورت است که برخی افراد سودجو شیشه‌های خالی عطرهای معروف را خریداری کرده و آنها را با اسانس‌های بی کیفیت اما با رایحه‌ای مشابه عطر اصلی پر کرده و در نهایت به نام عطر آنباکس به فروش می‌رسانند. این فرآیند اگرچه در مقیاس نسبتا وسیع در ایران انجام می‌شود، اما همچنان غیرقانونی بوده و هیچ نظارت بهداشتی بر فرآیند تهیه و تولید آن وجود ندارد. بنابراین برای حفظ سلامتی خود بهتر است تا حد امکان از خرید چنین عطرهای بی‌نام و نشانی خودداری کنید.

اسانس‌های مترویی

با افزایش قیمت انواع عطر و ادکلن در ایران انواع دیگری از عطرها نیز در بازار عرضه شده‌اند که اصطلاحا به آنها اسانس مترویی گفته می‌شود. طبق گفته فروشندگان، این عطرها در واقع از همان اسانس‌های عطر اصلی تهیه شده‌اند که به صورت فله‌ای به دست فروشندگان رسیده و آنها این اسانس‌ها را در بسته‌ بندی‌های مختلف به فروش می‌رسانند. اما حقیقت متفاوت از این روایت است. معنای اصلی اسانس در واقع بخش معطر خالص عطر است که از مواد طبیعی و به روش تقطیر جدا می‌شود.

اسانس‌های مترویی

اگرچه به بخش بودار عطر که همراه با حلال‌های بدون بو و رقیق شده همراه باشد نیز اسانس گفته می‌شود، اما باید بدانید که اسانس‌های مترویی در واقع اسانس نبوده و تنها نمونه‌هایی تقلبی از عطرهای معروف هستند. شرکت‌های محبوب و معتبر هرگز اسانس‌های خود را در بسته‌ بندی متفاوت و به صورت فله‌ای به فروش نمی‌رسانند زیرا فروش عطر بر پایه برندینگ و اسرار تجاری آن است و این نوع فروش چهره برند را تخریب می‌کند.

حال این سوال پیش می‌آید که اسانس‌های مترویی چه نوع عطری هستند؟ این اسانس‌ها عموما تولیدات شیمیایی شرکت‌های متفرقه هستند که از موادی بسیار بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت تولید شده‌اند. اگرچه تاکنون تحقیقات وسیعی درباره تاثیرات مصرف اسانس‌های مترویی بر بدن انسان انجام نشده است؛ اما باید بدانید که این محصولات به دلیل عدم نظارت بر تولید و همچنین استفاده از مواد اولیه شیمیایی و بی‌کیفیت، برای سلامتی مضر هستند.

بنابراین در صورتی که برای سلامتی بدن خود ارزش قایل هستید بهتر است از خرید و مصرف آنها خودداری نمایید. در این مقاله سعی کردیم عوارض و خطرات عطرهای مترویی، آن باکس و عطرهایی که برایتان مضر هستند را بیان کنیم. همیشه سعی کنید از عطرهای اورجینال استفاده کنید. خرید از سایت‌ها و مغازه‌های معتبر به شما این اطمینان را می‌دهد که محصول باکیفیت بخرید.

محصولات مرتبط
سرچ ادو پرفیوم زنانه مردانه آمواجAmouage تخفیف ویژه
۲۲,۲۹۳,۰۰۰ تومان۱۵,۷۷۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲ میل
سمپل
لینیج ادو پرفیوم زنانه مردانه آمواجAmouage 
۱۵,۱۷۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
۲ میل
سمپل
الکتریک چری ادو پرفیوم زنانه مردانه تام فوردTom Ford 
۳۰,۱۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
۲ میل
سمپل
+۲
تنوع
فور هر فوراور ادو پرفیوم زنانه نارسیسو رودریگزNarciso Rodriguez 
۱۱,۵۳۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۳۰ میل
عطر
+۲
تنوع
والایا ادو پرفیوم زنانه پرفیومز د مارلیParfums De Marly 
۱۸,۱۸۶,۰۰۰ تومان
۷۵ میل
عطر
۱.۵ میل
سمپل
۵ میل
دستریز
کنت استاپ لاوینگ یو ادو پرفیوم زنانه بای کیلیانBy Kilian 
۳۶,۲۶۳,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
عطر
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
+۱
تنوع
سونیک فلاور ادو پرفیوم زنانه مردانه روم 1015Room 1015 
۱۶,۲۸۱,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
وای اینتنس ادو پرفیوم مردانه ایوسن لورن - وای اس الYves Saint Laurent - YSL 
۷,۸۷۱,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۷.۵ میل
مینیاتوری
۵ میل
دستریز
+۳
تنوع
له ایریس د فت ادو پرفیوم زنانه مردانه جکس فت - ژاک فتJacques Fath 
۱۳۵,۳۱۲,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
رد کالرادو - کلرادو ادو پرفیوم زنانه مردانه ام میکالفM Micallef 
۳۰,۳۰۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
سادوناسو اکستریت پرفیوم زنانه مردانه ناسوماتوNasomatto 
۱۰,۸۵۱,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
بیکاز ای ام فری اکستریت پرفیوم زنانه مردانه گریتیGritti 
۲۶,۸۲۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
کیل د لایتس اکستریت پرفیوم زنانه مردانه گریتیGritti 
۲۶,۸۲۹,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
سیراکوزا پرفیوم زنانه مردانه گریتیGritti 
۲۰,۰۹۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نوت وانیل نکتار ادو پرفیوم زنانه مردانه ام میکالفM Micallef 
۱۶,۹۰۸,۰۰۰ تومان
۳۰ میل
عطر
۵۰ میل
عطر
۵ میل
دستریز
نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید