عطرها دنیای جذابی و بسیار گستردهای دارند که اگر بخواهیم وارد آن شویم، با طیف وسیعی از رایحهها، نتها و برندهای تولید کننده عطر مواجه میشویم. اگر کمی با دنیای عطرها آشنایی داشته باشید، حتماً تاکنون نام عطر نیش به گوشتان خورده است. اما شاید زیاد با این عطرها آشنایی نداشته باشید؛ چرا که آنها تفاوتهایی با عطرهای اصلی موجود در بازار دارند. در این مقاله میخواهیم به شما بگوییم که به چه عطری نیش گفته میشود و چه ویژگیهایی آنها را از عطرهای معمول موجود در بازار متفاوت میکند.
در ابتدا برای شناخت این که به چه عطری نیش میگوییم بهتر است ببینیم چرا از اصطلاح نیش برای این عطرها استفاده میشود و نیش به چه معناست. در کل نیش به انحصاری بودن و منحصر به فرد بودن یک سری از عطرها بر خلاف رایحههای رایج در دسترس اشاره دارد. با این حال اگر بخواهیم خود اصطلاح نیش را تعریف کنیم، این عبارت به معنی طاقچه یا فرورفتگی است. با این حال در بعد تجاری نیش به معنی بخش کوچکی از یک تجارت یا کسب و کار خاص اشاره دارد.
در یک نگاه کلی تعریف عطر نیش شامل این موارد میشود:
اما مهمترین چیزی که باید در خصوص تعریف عطرهای نیش بدانیم این است که چه چیزی آنها را از سایر عطرها متمایز میکند و چه ویژگیهای بارزی در خصوص آنها قابل توجه است. به صورت معمول عطرهای نیش بر خلاف سایر عطرهای بازار دارای ترکیبات کمیاب و با کیفیتی هستند و رایحه آنها میتواند بسیار پیچیده و چند لایه باشد. اغلب عطرهای نیش حاوی مواد اولیه و روغنهای گران قیمت هستند.
ویژگی متمایز کننده عطرهای نیش این است که در مقایسه با عطرهای تولید انبوه به صورت محدود تولید میشود و اکثر مواقع یک تولید کننده شخص ثالث تولید آن را به عهده نمیگیرد. آنها اختصاصاً توسط شرکتهایی تولید میشوند که صرفاً در زمینه عطرسازی فعالیت دارند. این عطرها معمولاً رایحههای بسیار قویتری دارند و ترکیبات آنها نتیجه ترکیب کردن خلاقانه چندین نت مختلف با هم است.
یک مورد مهم دیگر که میتواند عطرهای نیش را از سایر عطرهای موجود در بازار متمایز کند این است که آنها را نمیتوان به صورت معمول در فروشگاهها و خانههای عطر یافت و فروششان نیز مانند تولید آنها محدود و انحصاری است.
یک مشخصه مهم در خصوص عطرهای نیش این است که معمولاً آنها به صورت دست ساز ترکیب و ساخته میشوند. در واقع سازنده این عطرها سعی میکند با ترکیب کردن چندین رایحه متفاوت با هم، حتی بدون این که از یک فرمولاسیون مشخص استفاده کند؛ عطری دست ساز و متفاوت را بسازد.
به همین دلیل هم این عطرها به صورت انبوه تولید نمیشوند و تعدادشان محدود است. حتی گاهی اوقات سازندگان این عطرها، تولید کنندگان اصلی عطر نیستند و یک برند تجاری به خصوص که در زمینه عطرسازی فعالیتی هم ندارد ممکن است این عطرهای نیش را تولید کند.
از آنجایی که عطرهای نیش به صورت محدود و با رایحههای به خصوصی تولید میشوند و تولیدشان هم انبوه نیست، تعداد آنها در بازار کم است و حتی گاهی برخی از آنها در دسته عطرهای نایاب دسته بندی میشوند. این نایاب بودن موجب شده تا قیمت آنها نیز کمی بیشتر از عطرهای اصلی بازار باشد و به همین دلیل هم خریداران خاص خود را دارد.
با وجودی که عطرهای نیش جزو عطرهای نسبتاً گران قیمت بازارند و عطرهایی خاص محسوب میشوند؛ اما طراحی آنها چندان لاکچری و خاص نیست و اکثر آنها بسته بندیهای بسیار ساده و کم زرق و برقی دارند. در نتیجه در این عطرها بیشتر از این که روی ظاهر بیرونی تمرکز شده باشد، روی رایحه عطر و متریال به کار رفته در تولید آن تمرکز شده است.
یک سوال بسیار مهم در خصوص این که به چه عطرهایی نیش میگوییم این است که آیا الزاماً آنها با کیفیتتر از عطرهای اصلی هستند؟ قیمت بالاتر این محصولات، نایاب بودنشان، دست ساز بودن عطرها، ترکیب بندی خاص رایحهها و همچنین طبقه اجتماعی بالایی که معمولاً خریدار این عطرها هستند؛ این تصور را ایجاد کرده که حتماً عطرهای نیش باید کیفیت بسیار بالاتری نیز داشته باشند. اما حقیقت چیز دیگری است.
در حالی که این عطرها به صورت کلی نسبتاً کیفیت بسیار بالایی دارند و به دلیل تراکم بیشتر و رایحههای خاص ترشان، عطرهای بسیار قوی هستند؛ اما همیشه این به معنای کیفیت بالاتر آنها نیست. چند دلیل محکم برای این مهم وجود دارد. اول از همه این که برای ترکیب کردن رایحه عطرهای نیش هیچ فرمولاسیون تحقیق شده و معمولی به کار نمیرود و ترکیب رایحهها بنا به سلیقه و خلاقیت سازنده عطر است.
بنابراین ممکن است این عطرها الزاماً برای همه چندان درجه یک نباشند. نکته مهم بعدی این است که؛ عطرهای نیش بیشتر از این که یک دسته بندی کیفیتی باشند، یک دسته بندی تجاری بوده و در نتیجه هیچ تضمینیبر حتمی بودن کیفیت بالای آنها نیست.از طرفی همین دست ساز بودن عطرهای نیش گاهی اوقات نتیجه معکوس دارد و به جای این که کیفیت عطر بالاتر برود، شاید به دلیل خطاهای انسانی کیفیت عطرها پایینتر از عطرهای تولید انبوه باشد.
یک سیاست کلی پشت عطرهایی که به آنها نیش میگوییم وجود دارد و آن تبلیغ نکردن است. در واقع این بدان معنی نیست که هیچ تبلیغاتی برای عطرهای نیش انجام نمیشود، بلکه نحوه تبلیغات آنها متفاوت است. بر خلاف محصولات تولید انبوه که از طریق بروشورها، بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات سوشال مدیا معرفی میشوند؛ این محصولات از طریق پلتفرمهای خاص به مشتریان هدفشان معرفی میشوند و نمیتوان نام آنها را از هر جایی شنید.
عدم تبلیغات انبوه برای عطرهای خاص نیش به حفظ انحصار آنها کمک میکند و اغلب موجب درک ارزش بالاتر عطرها میشود. معمولاً اطلاع رسانی از عطرهای نیش به صورت دهان به دهان پخش میشود.
یکی از ویژگیهای مهم عطرهایی که به آنها نیش میگوییم این است که تعدادشان محدود است و جزو محصولات نایاب بازارند. اما چرا این محصولات زیاد تولید نمیشوند؟ برخی فکر میکنند دلیل نایاب بودن یا محدود بودن این محصولات صرفاً گران بودنشان یا خاص بودن متریالی است که برای تولید آنها استفاده میشود. اما در واقعیت دلیل اصلی این که محصولات نیش محدود و نایاب اند سیاست پنهان شده پشت تولید این عطرهاست.
تولید کنندگان عطرهای نیش سعی میکنند تا با تولید محدودتر این محصولات، آنها را خاصتر جلوه دهند و مشتریان ثروتمند و خاص پسند را به سمت خود جذب کنند. آنها در مقایسه با محصولات تولید انبوه موجود در بازار در تعداد بسیار کمی تولید میشوند و قیمتشان نیز بسیار بالاتر است.
عطرهای نیش رایحههای غیر معمولی دارند و ترکیب و فرمولاسیون آنها کاملاً با عطرهای تجاری و در دسترس متفاوت است. این محصولات جایگزینی مناسب برای افرادی است که به دنبال تجربه عطری شخصیتر و منحصر به فردتر هستند و نمیخواهند رایحهای که استفاده میکنند، یک رایحه عمومی باشد. کسانی که به دنبال یک رایحه خالص و انحصاری هستند، معمولاً اصلیترین خریداران عطرهای نیش در بازارند.
برخی از برندهای عطر تنها بر روی مواد اولیه و کیفیت رایحه تمرکز میکنند، برخی ماندگاری عالی ارائه میدهند و برخی مانند Amouage و روژا پرفیوم بهترینهای هر دو را ارائه میدهند. حقیقت این است که ادکلنهای نیش اغلب گران هستند. مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که عطرهای خوب و بد در هر دو دسته عطرهای نیش و عطرهای تولید انبوه تجاری وجود دارند. بنابراین، در نهایت مهم نیست که چیزی جا افتاده یا نه. چیزی که بیش از همه مهم است این است که آیا آن عطر برای شما مفید است یا نه.
تا این جا با مفهوم عطرهای نیش و تفاوتهایی که با سایر محصولات تجاری بازار دارند آشنا شدیم. حالا بهتر است چند نام معروف تولید کننده این عطرها را بشناسیم. در بین عطر های نیش مردانه میتوان به عطر نیش لویی دوک که یک عطر فرانسوی با رایحه تلخ و ملایم است اشاره کرد. ادو پرفیوم زرجوف ایتالیکا 2021 نیز یکی از عطرهای نیش معروف است که میتوان آن را هم یک عطر زنانه و هم یک عطر مردانه در نظر گرفت. برندAmouage نیز مجموعهای از عطر نیش لوکس و منحصر به فرد دنیا را ارائه میدهد. Nishane اولین و تنها برند عطر نیش مستقر در استانبول است که میتوان به راحتی منحصر به فرد بودن رایحههای آن را تشخیص داد.
در صنعت عطرسازی برخی از عطرسازان اختصاصاً تمرکز خود را روی طراحی و تولید عطرهایی با رایحه ای خاص میگذارند تا به این ترتیب با تولید یک محصول متفاوت، مشتریان خاص خود را داشته باشند. این عطرها که به آنها نیش گفته میشود از اسانسهای طبیعی و روغنهای گران قیمت تولید شده و معمولاً رایحههای آنها با رایحه عطرهای تولید انبوه متفاوت است. اگر جزو افرادی هستید که همیشه برای انتخاب یک رایحه خاص با چالش مواجه اید یا دوست دارید عطر شما خاص خودتان باشد؛ میتوانید با صرف هزینهای نسبتاً بیشتر عطر نیش مخصوص خود را خریداری کنید.
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه میشوید