یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
چگونه از پوست مختلط مراقبت کنیم؟

چگونه از پوست مختلط مراقبت کنیم؟

وقتی صحبت از ضد آفتاب می‌شود؛ معمولا ذهن ما به سمت کرم‌ ضد آفتاب صورت و بدن معطوف می‌شود و کمتر کسی است که درباره ضد آفتاب‌ لب چیزی شنیده باشد. بله. یکی از نادیده گرفته‌ترین نواحی بدن برای استفاده از ضد آفتاب، لب‌ها است. این در حالی است که پوست لب نازک است و می‌تواند به سرعت در اثر آفتاب سوخته یا آسیب ببیند. اینجاست که ضد آفتاب لب وارد عمل می‌شود. ضد آفتاب لب محصولی با فرمولاسیون خاص برای حفظ سلامت و ایمنی لب‌های شما است تا با کمک آن از اسپری کردن وقت خود در فضای باز لذت ببرید.

نکات کلیدی

  • ضد آفتاب لب محصولی ویژه است که حاوی ضد آفتاب و همچنین موادی برای حفظ رطوبت و براق شدنلب‌ها است.
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب،بدون محافظت از پوست لب‌ها در برابر اشعه‌های مضر خورشیدی،منجر به پیری زودرس، آسیب و یا سرطان پوست می‌شود.
  • متخصصان پوست، تهیه ضد آفتاب‌های لب با SPF حداقل 30 و ضد آب را توصیه می‌کنند.
  • ضد آفتاب لب را باید هر دو ساعت یک بار یا بلافاصله بعد از خوردن و آشامیدن تجدید کرد.
  • استفاده از بالم لب و رژ لب حاوی فاکتور SPF ممکن است اثربخشی محافظت از پوست لب در برابر آفتاب را افزایش دهد.

ضد آفتاب لب چیست؟

استفاده از ضد آفتاب لب برای محافظت از پوست ظریف لب‌ها در برابر اثرات مضر نور خورشید اهمیت بسیاری دارد. چراکه محافظت از لب‌ها به اندازه محافظت از پوست صورت و بدن مهم است. لب‌ها پوست نازک‌تری دارند و همچنین حاوی ملانین کم‌تری هستند. ملانین رنگدانه‌ای طبیعی است که از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشیدی محافظت می‌کند. در نتیجه لب‌ها بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و سایر آسیب‌های ناشی از نور خورشید قرار می‌گیرند.

ضد آفتاب لب چیست

خطرات تهیه نکردن ضد آفتاب لب

اشعه ماوراء بنفش خورشیدی می‌تواند باعث آسیب پوستی، پیری زودرس و سرطان پوست لب‌ها شود. نمونه‌هایی از آسیب‌های ناشی از نور آفتاب می‌تواند شامل بروز لکه‌های تیره، خطوط ریز و چین و چروک باشد. همچنین در این صورت افراد ممکن است در خطر ابتلا به چیلیت اکتینیک؛ یک بیماری پیش سرطانیباشند که ممکن است به سرطان پوست تبدیل شود.

خطرات نزدن ضد آفتاب لب

بر اساس تحقیقات، چیلیت اکتینیک و سرطان پوست ممکن است در هر نقطه ای از لب ظاهر شوند؛ اما معمولاً در لب پایین اتفاق می‌افتند. این عارضه در بین مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود که احتمالاً این امر به دلیل کار بیشتر مردان در خارج از منزل و استفاده کمتر از بالم لب است. در ادامه عوامل خطر بیشتر برای بروز سرطان لب ارائه شده است:

  • مصرف الکل
  • آفتاب گرفتن وبرنزه کردن
  • قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • سیگار کشیدن
  • و ضعف سیستم ایمنی

علائم آسیب دیدگی لب‌ها

لب‌های آسیب دیده از نور آفتاب به اشکال مختلفی می‌توانند ظاهر شوند. یکی از این نشانه‌های رایج، خشکی و ترک خوردگی لب‌ها است که ممکن است زبر و پوسته پوسته به نظر برسند. تغییر رنگ لب‌ها و تیره‌تر و ناهموارتر شدن آن‌ها از دیگر نشانه‌های آسیب لب‌ها است. قرار گرفتن طولانی مدت لب‌ها در معرض نور خورشید در موارد شدیدتر آن می‌تواند منجر به ایجاد تاول‌های دردناک یا بروز زخم‌هایی در لب شود. با این حال، سایر علائم و نشانه‌های آسیب دیدگی لب‌ها شامل موارد زیر است:

  • پوسته پوسته شدن
  • شکنندگی پوست لب
  • تورم
  • و سرخی لب‌ها

علائم آسیب لب‌ها

فواید ضد آفتاب لب

انواع ضد آفتاب لب، علاوه بر محافظت از پوست لب‌ها در برابر آفتاب، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی چون پپتیدها هستند که خطوط و چین و چروک لب‌ها را برطرف می‌کنند. همچنین دارای مواد مرطوب کننده برای کمک به حفظ رطوبت و مواد نرم کننده برای نرمی بیشتر لب‌ها هستند. همه این اجزا در کنار هم به محافظت کامل از لب‌ها کمک کرده و در عین حال باعث حجم دهی و درخشش بیشتر لب‌ها می‌شوند.

به هنگام خرید ضد آفتاب‌های لب به چه نکاتی باید توجه داشت؟

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که به دنبال کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر باشید. این امر در مورد ضد آفتاب‌های لب نیز صدق می‌کند. یک ضد آفتاب لب باید از لب‌های شما در برابر طیف وسیعی از اشعه‌ها هم چون UVA و UVB محافظت کند. همچنین یک ضد آفتاب لب خوب باید ضد آب باشد؛ به خصوص در مورد افرادی که قصد شنا و یا فعالیت پرجنب و جوشی در بیرون از منزل خود داشته باشند و احتمال تعریق آن‌ها زیاد باشد.

نکات خرید ضد آفتاب‌های لب

در نتیجه بهتر است یک بالم لب مرطوب کننده و مغذی پوست تهیه کنید؛ زیرا پوست ظریف لب‌ها بیشتر مستعد خشکی و ترک خوردگی هستند. موادی مانند کره شی، کره کاکائو، یا روغن‌هایی مانند نارگیل یا جوجوبا می‌توانند به مرطوب نگه داشتن لب‌های شما و در عین حال محافظت از آن‌ها در برابر آفتاب کمک کنند.

بالم لب یا رژ لب؟ کدام یک اثربخشی بهتری دارد؟

تحقیقات کافی برای مقایسه اثربخشی بالم لب و رژ لب حاوی فاکتور SPF وجود ندارد. با این حال، در تهیه رژ لب‌ها از ماده‌ای به نام اکسید آهن استفاده می‌شود که به پخش یکنواخت سایه‌های مختلف رژ لب کمک می‌کند. ضد آفتاب‌های رنگی نیز دارای اکسید آهن هستند. برخی از مطالعات بالینی استدلال می‌کنند که این عنصر ممکن است از پوست در برابر نور مرئی محافظت کند. بنابراین، استفاده از بالم لب و رژ لب حاوی SPF ممکن است عملکرد SPF در برابر اشعه‌های مضر و نور مرئی را افزایش دهد.

مقایسه بالم لب با رژ لب

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب لب

هنگام استفاده از ضد آفتاب لب، آن را به طور مساوی روی لب‌های بالا و پایین خود بمالید و تمام سطح لب خود را با آن پوشش دهید. در صورت شنا یا تعریق بیش از حد معمول، کرم ضد آفتاب لب خود را هر دو ساعت یک بار یا به دفعات بیشتری تجدید کنید؛ حتی در صورتی که ضد آفتاب شما ضد آب باشد. همچنین پس از خوردن یا نوشیدن آب کرم خود را تجدید کنید. اگر به لیس زدن یا مکیدن لب‌های خود عادت دارید، باید دوباره ضد آفتاب بزنید.

نحوه استفاده از ضد آفتاب لب

اقدامات دیگری در کنار استفاده از ضد آفتاب و در راستای محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن در معرض آفتاب وجود دارد. این موارد شامل استفاده از کلاه و دوری از قرار گرفتن در آفتابمستقیم است. استفاده از کرم ضد آفتاب لب از لب‌های شما در برابر اشعه‌های مضر UV و خطرات احتمالی آسیب نور محافظت می‌کند. این کرم معجزه آسا نه تنها از لب‌های شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند؛ بلکه به مرطوب نگه داشتن و تغذیه بیشتر آن‌ها نیز کمک می‌کند. انجام این مراحل ممکن است کمی سخت به نظر برسد، اما می‌تواند به حفظ سلامت لب‌های شما در طولانی مدت کمک کند.

آیا می‌توان از کرم‌های ضد آفتاب ویژه صورت و بدن روی لب‌ها نیز استفاده کرد؟

  • خیر. کرم‌های ضد آفتاب صورت و بدن ممکن است حاوی موادی باشد که مناسب لب‌ها نبوده و باعث خشکی یا تحریک پوست لب شود. کرم‌های ضد آفتاب لب عمدتاً برای لب‌ها فرموله شدهو دارای فاکتور SPF محافظتی و عناصر مرطوب کننده برای بهبود آب رسانی و صافی لب‌ها هستند.

آیا فقط در فصل تابستان باید از کرم‌های ضد آفتاب لب استفاده کرد؟

آیا فقط در فصل تابستان باید از کرم‌های ضد آفتاب لب استفاده کرد؟

  • خیر، استفاده از ضد آفتاب در تمام طول سال الزامی است. زیرا اشعه ماوراء بنفش خورشیدی بدون توجه به فصول می‌تواند به لب‌های شما آسیب برساند. مانند بقیه قسمت‌های پوست، لب‌های شما نیز ممکن است از آفتاب سوختگی، خشکی و آسیب ناشی از قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش رنج ببرند. بنابراین، استفاده منظم از کرم ضد آفتاب لب، نه تنها در فصل تابستان، بلکه در تمام فصول سال برای محافظت از لب‌های شما حیاتی است.
  • اگر در طی یک روز آفتابی تابستانی از رژ لب استفاده می‌کنید؛رژ لبی را انتخاب کنید که حاوی SPF باشد. زیرا همان طور که رژ لب خود را روتوش می‌کنید، مجددا از لب‌هایتاندر برابر نور آفتاب محافظت می‌شود.

در پایان این مقاله امیدواریم نکات گفته شده درباره مزایا و روش‌های استفاده از ضد آفتاب لب برایتان مفید بوده باشد. همانطور که در این مطلب گفته شدفرمولاسیون حفاظتی محصولات لب دارای ضد آفتاب، لب‌های شما را در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کند و باعث پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آفتاب و خشکی پوست لب می‌شوند. ضد آفتاب لب به شما کمک می‌کند جذابیت ظاهری خود را حفظ کرده و لب‌هایی مرطوب داشته باشید.و همواره همراهی اساسی برای لب‌های سالم و زیبای شماست.

محصولات مرتبط
نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید