یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر

در صنعت عطرسازی، طراحی بسته بندی عطر، به ویژه رنگ، برای متمایز ساختن محصول شما از رقبا و ایجاد حسی به یاد ماندنی ضروری است. در یک بازار شلوغ، رنگ‌ها یکی از قوی‌ترین ابزارها برای افزایش دید و جلب توجه به یک محصول هستند. رنگ همچنین می‌تواند تن را برای یک عطر خاص تنظیم کند و به مشتریان کمک کند قبل از اینکه آن را بو کنند آن را شناسایی کنند. علاوه بر این، رنگ‌ها می‌توانند نشانگر سطح لوکسبودن یک رایحه خاص باشند و ارزش درک شده آن را افزایش دهند. بنابراین، هنگام طراحی محصول خود، رنگ‌های بسته بندی را در نظر بگیرید که به بهترین وجه پیام مورد نظر را منتقل می‌کنند، به ایجاد رایحه ای چشم نواز و چشمگیر کمک می‌کنند و اطمینان حاصل کنید که محصول شما قابل توجه است. بیایید بیشتر با روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر آشنا شویم.

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی عطر

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی عطر

وقتی می‌گوییم رنگ‌ها در طراحی عطرها اهمیت دارد و یک طراح عطر باید از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطرهای خود استفاده کند، دقیقاً به چه معناست و در چه جزئیاتی می‌توان از رنگ‌ها کمک گرفت؟ یک عطر در درجه اول ترکیبی از رایحه‌ها و نت‌های مختلف است که در مجموع حس خاص آن عطر را انتقال می‌دهند.اما قبل از این که مشتریان عطرهای شما را بو کنند، طراحی بیرونی، لوگو و بسته بندی محصول را می‌بینند و این اولین چیزی است که می‌تواند نظر آنها را جذب کند؛ البته قطعاً در کنار برند شما.

در نتیجه رنگ‌هایی که شما برای طراحی بسته بندی عطرها، طراحی شیشه‌های عطر، طراحی لوگوی عطر و حتی نوشته‌های روی بسته بندی محصول انتخاب می‌کنید می‌تواند نقش مهمی در جذب مشتریان به محصول مورد نظر داشته باشد. حتی اهمیت روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر در بخش برندسازی نیز اهمیت دارد، چرا که اگر به برجسته‌ترین برندهای عطرسازی دنیا نگاهی بیاندازید متوجه استایل خاص بسته بندی این محصولات و رنگ‌های جذابی که به کار برده‌اند می‌شوید. ما برخی از برندها را با یک سری رنگ‌های خاص می‌شناسیم. برای مثال وقتی که به عطر شنل فکر می‌کنیم، یک بسته بندی صورتی و جذاب به ذهنمان می‌آید.

انتخاب پالت رنگ مناسب در ارزش‌ها و زیبایی شناسی برند شما ضروری است. با ترکیب پالت‌های رنگی متفکرانه در بسته بندی مناسب عطر، برندها می‌توانند طرح‌های خلاقانه‌ای را ایجاد کنند که بر رفتار مشتری تأثیر می‌گذارد و به متمایز شدن از رقبا کمک می‌کند.به عنوان مثال، Chanelاز سیاه و سفید کلاسیک به عنوان رنگ بسته بندی عطر معروف N°5 خود استفاده کرده تا نشان دهنده پیچیدگی و لوکس بودن باشد. بربری از سایه‌های گرم مانند نارنجی برای انتقال حس میراث در طرح‌های بسته بندی خود استفاده می‌کند. در مقابل، مارک جاکوبز از رنگ‌های روشن مانند صورتی و بنفش برای القای سرگرمی و بازیگوشی استفاده می‌کند.

اهمیت استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو

اهمیت استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو

با استراتژی مناسب، برندها می‌توانند از رنگ برای انتقال پیام‌های مورد نظر خود به مشتریان برای موفقیت فوق العاده استفاده کنند. روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر می‌تواند بخش مهمی از استراتژی بازاریابی برندهای عطر را تشکیل دهد. در واقع برندها می‌توانند با رنگ‌های مناسب خود را به بهترین شکل مناسب به مشتریان بشناسانند. اگر کمی به معروف‌ترین برندهای عطر دنیا فکر کنیم، قطعاً هر برند را با یک رنگ خاص بیشتر می‌شناسیم و به خاطر می‌آوریم.

بخش دیگر اهمیت توجه به روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر، کاربرد صحیح و حرفه ای آنها در طراحی لوگوست. این امر باز هم بخشی از استراتژی بازاریابی و برندینگ محصول است. از آنجایی که برندسازی نقش مهمی در بهبود تعامل مشتری و آگاهی از هر کسب و کار و محصولی دارد و در میان تمام جنبه‌های برندسازی، لوگو نقش مشخصی برای ایفای نقش دارد، در طراحی بسته بندی و برندسازی یک عطر باید به سبک و ایده طراحی لوگو نیز توجه زیادی شود.

هر برند موفقی در جهان لوگویی دارد که شخصیت، هویت و تصویر آن را مشخص می‌کند.با ثروتمند شدن صنعت عطر و برندهای بیشتری که هر روز به صورت قارچ گونه رشد می‌کنند، لوگوهای روی شیشه‌های عطر اهمیت زیادی در تعیین موفقیت یک برند دارند. به همین دلیل، تولید کنندگان شیشه عطر اهمیت زیادی به نمایش لوگو بر روی بسته بندی بیرونی نیز می‌دهند. اما ویژگی‌های متعددی یک لوگوی خوب را مجزا می‌کند.

حال در میان جنبه‌های مختلف یک لوگو، رنگ یکی از فاکتورهای بسیار مهم است. طرح رنگ روی لوگوی شما اهمیت زیادی در جذب مخاطبان هدف دارد. عطرهای پرمیوم بیشتر از انواع مشکی و طلایی برای ارائه مدی مجلل استفاده می‌کنند. برای برندهای کلاسیک، رنگ‌های کلاسیک سیاه یا سفید بهترین هستند. برای جذب جوانان باید از رنگ‌های زنده و غیرعادی استفاده کنید که در وهله اول جذاب به نظر می‌رسند. رنگ‌های قهوه ای، سبز و بنفش معمولاً برای بهبود منحصر به فرد بودن و متمایز ساختن لوگوی عطر از رقبا استفاده می‌شود.

نحوه انتخاب رنگ مناسب برای طراحی عطرها

نحوه انتخاب رنگ مناسب برای طراحی عطرها

رنگ‌ها در عطرسازی اغلب بازتابی از روند مد هستند. از آنجایی که امروزه مد پراکنده‌تر و التقاطی شده است، اغلب تأثیرات متناقض زیادی وجود دارد که با هم ادغام می‌شوند. با وجود این، روندهای تکرار شونده موثر را می‌توان از مجلات مد و عرضه آخرین محصولات عطر شناسایی کرد. یکی از چالش‌های اصلی تولید کنندگان عطر، نحوه استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر است.

مخاطب عطرها

برای انتخاب بهترین تم‌های رنگی در طراحی عطرها، از رنگ شیشه گرفته تا رنگ بسته بندی، لوگو و حتی نوشته‌های روی بسته بندی باید در درجه اول به مخاطب فکر کرد. مخاطب شما زن است یا مرد؟ عطرها برای چه گروه سنی طراحی می‌شوند؟ بازار هدف شما کدام است و چه گروهی بیشتر از این عطرها استفاده می‌کنند؟ عطرهای زنانه بیشتر دارای رنگ‌های روشن، شاد و ترجیحاً سفید هستند. در مقابل رنگ‌های تیره‌تر خصوصاً مشکی بیشتر برای طراحی عطرهای مردانه انتخاب می‌شود. رنگ‌های اسپرت مانند آبی هم برای عطرهای روزانه بهترین گزینه هستند.

قیمت عطرها

قیمت عطر شما چقدر است؟ شاید دور از ذهن باشد اما حتی رنگ به کار رفته در طراحی و بسته بندی عطرها می‌تواند روی قیمت گذاری محصول هم موثر باشد. برای مثال اکثر عطرهای گران قیمت و لوکس بازار رنگ‌های مشکی یا طلایی دارند.

کاربرد عطر

مورد مهم بعدی این است که شما می‌خواهید محصول خود را برای چه نوع کاربردی و چه فصلی طراحی کنید؟ آیا عطر مورد نظر یک عطر خنک است یا یک عطر گرم و شیرین را تولید می‌کنید؟ عطرهای اسپرت، عطرهای لوکس و خاص، عطرهایی با کاربرد روزانه، عطرهای مناسب مهمانی، عطر مخصوص جوانان، عطرهایی که از نت‌های طبیعت در آنها استفاده شده و .... هر کدام به یک سبک طراحی رنگی منحصر به فرد نیاز دارند و شما باید بتوانید بر این اساس و شناختی که از بازار هدف خود به دست می‌آورید، بهترین و مناسب‌ترین رنگ‌ها را در طراحی عطرهای خود انتخاب کنید.

آخرین روند رنگ در طراحی بسته بندی عطر

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر

برای انتخاب بهترین رنگ در طراحی یک عطر باید به آخرین رنگ‌های پراستفاده در طراحی بسته بندی و لوگوی عطرهای روز دنیا نیز توجه داشت، زیرا آنها منعکس کننده ترجیحات و سلیقه در حال تغییر مصرف کنندگان و اهمیت طراحی بسته بندی مد روز در صنعت عطر هستند.

رنگ‌های ترند در صنعت مد جهان

مورد مهم بعدی که در انتخاب بهترین رنگ‌ها برای طراحی عطر باید در نظر داشت، توجه به روند مد جهانی و رنگ‌هایی است که در سایر زمینه‌های مد و فشن استفاده می‌شود. عطرها نیز بخشی از صنعت مد دنیا هستند و از طرف دیگر برندینگ شما متاثر از روند مد جهانی است. بنابراین برای استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر خود حتماً نگاهی نیز به روند مد جهان و رنگ‌های ترند روز در این صنعت بیاندازید و از آنها در انتخاب رنگ مناسب خود الهام بگیرید.

پیام و مفهوم عطرها

در نهایت در انتخاب رنگ‌های مناسب در طراحی عطرها باید به پیام و مفهومی که پشت عطر مورد نظر پنهان شده است توجه کرد. عطر شما قرار است چه پیامی را منتقل کند؟ اصالت، تاریخ، زیبایی، عشق، غم، دوست داشتن و هزاران پیام و مفهوم دیگر می‌توانند با یک عطر انتقال یابند که روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر نقش مهمی در انتقال دقیق این پیام‌ها خواهد داشت.

بهترین ترکیب‌های رنگ‌های ترند در طراحی عطر

بهترین ترکیب‌های رنگ‌های ترند در طراحی عطر

حالا که با اهمیت و نقش روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر آشنا شدید بیایید چند ترند رنگی برجسته و پر استفاده در طراحی عطرها را با هم بررسی کنیم و ببینیم که بهترین برندهای دنیا از چه رنگ‌هایی در طراحی عطرهای خود بیشتر استفاده می‌کنند.

مشکی

مشکی یک رنگ کلاسیک و جاودانه برای طراحی بسته بندی عطر است که اغلب برای نشان دادن پیچیدگی و تجمل استفاده می‌شود. رنگ‌های طیف مشکی و خاکستری یک انتخاب کلاسیک است که هرگز از مد نمی‌افتد. خاکستری و مشکی انتخاب رنگ محبوب برای بسته بندی عطرهای مردانه است. یکی از جذاب‌ترین ترکیب‌ها، ترکیب رنگ قرمز و مشکی است که به عطرها حس دراماتیک‌تری می‌دهد و یک نمونه خوب آن عطر معروف زنانه Giorgio Armani Si Passione است.

سفید

سفید یکی دیگر از انتخاب‌های مینیمالیستی است که حس سادگی و خلوص را منتقل می‌کند. استفاده از رنگ سفید هم در طراحی عطرها بسیار رایج است و جزو انتخاب‌هایی است که تقریباً هیچ وقت تکراری و ضد مد نمی‌شود. با این حال اکثر عطرهایی که نت بهاری دارند یا عطرهای خنک زنانه با رنگ بسته بندی سفید طراحی می‌شوند.

طلایی

در روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر، طلایی معمولاً با ثروت و تجمل همراه است و آن را به گزینه ای ایده آل برای بسته بندی عطرهای لوکس تبدیل می‌کند. رنگ طلایی نیز همیشه مورد علاقه همه است. اگر چه همیشه بیشتر برای عطرهای زنانه استفاده می‌شد، اما اکنون حتی برای عطرهای جدید مردانه نیز رنگ طلایی بسیار محبوب شده است. یکی از ترکیب‌های رایج مورد استفاده در طراحی عطرها، ترکیب سفید و طلایی است. طلایی یک انتخاب محبوب برای بسته بندی عطرهای زنانه است، به خصوص زمانی که با رنگ سفید ترکیب می‌شود. عطرهای معروف وان میلیون و لیدی میلیون به عنوان مشهورترین عطرهای زنانه و مردانه پاکو رابانا، از مشهورترین عطرهایی هستند که از رنگ طلایی در طراحی بسته بندی آنها استفاده شده است.

صورتی

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر

صورتی یکی دیگر از رنگ‌های پرکاربرد در روانشناسی رنگ‌ها در طراحی است. رنگ صورتی می‌تواند نشان دهنده معصومیت و سرگرمی باشد، که برای بسته بندی عطرهایی که مخاطبان جوان را هدف قرار می‌دهند عالی است. در کنار صورتی، به صورت ویژه یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در بسته بندی عطرهای زنانه، رنگ هلویی است که به صورت ویژه در عطرهای Burberry Body و Ellie Saab از این رنگ استفاده شده است.

آبی

در روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر، آبی دارای مفاهیمی آرام بخش و تسکین دهنده است که به رایحه‌های ملایم گلی کمک می‌کند. رنگ‌های عطر آبی تیره و کبالتی در بسته بندی‌ها بسیار محبوب اند. Bleu de Chanel روند تیره‌ترین آبی را آغاز کرد که همچنان محبوبیت خود را دارد. رنگ‌های طیف جین و آبی میانی نیز در بسته بندی عطرهای مردانه محبوبیت بسیار زیادی دارند.

رنگ بنفش

سایه‌های بنفش تیره برای ترکیب‌های شرقی عطرهای شبانه و ارغوانی روشن‌تر برای انواع عطرهای روشن‌تر انتخابی ایده آل است. بنفش یک رنگ بسیار محبوب در بسته بندی عطرهای زنانه است.

تم رنگ‌های سبز در طراحی عطرها

رنگ‌های سبز هم در طراحی بسته بندی عطرها انتخابی عالی هستند. تم‌های سبز تیره تم طبیعت را نشان می‌دهند و در عطرهایی با نت‌های جنگلی استفاده بیشتری دارند. سایه‌های سبز تیره خصوصاً در سال جاری برای بسته بندی عطرها محبوبیت بیشتری یافته است.

رنگ‌های نرم و پاستلی

علاوه بر رنگ‌های معمول، در روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر ترکیب رنگ‌های جدید و ترند نیز جایگاه خاصی دارند و یکی از آنها طیف رنگ‌های نرم و پاستلی است. رنگ‌های پاستلی ملایم و خاموش در طراحی بسته بندی عطر محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. این رنگ‌ها حس ظرافت و پیچیدگی را القا می‌کنند و می‌توانند به انتقال لوکس بودن یک عطر رده بالا کمک کنند.

رنگ‌های تند و پر جنب و جوش

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر

در حالی که رنگ‌های پاستلی ملایم محبوب هستند، رنگ‌های تند و پر جنب و جوش نیز محبوب زیادی دارند. این رنگ‌ها توجه را به خود جلب می‌کنند و می‌توانند به برجسته‌تر شدن عطر در قفسه کمک کنند. رنگ‌های تند همچنین می‌توانند به ایجاد حس هیجان و انرژی کمک کنند، که به ویژه برای مصرف‌کنندگان جوان‌تر مرتبط است.

رنگ‌های متالیک فلزی

رنگ‌های متالیک مانند طلایی و نقره ای چند سالی است که در طراحی بسته بندی عطر رایج شده‌اند. این رنگ‌ها با تجمل همراه هستند و می‌توانند بسته بندی عطر سفارشی را گران قیمت و رده بالا جلوه دهند.

رنگ‌های گرادیان

رنگ‌های گرادیان دو یا چند رنگ را به طور یکپارچه ترکیب می‌کنند که از آنها در طراحی بسته بندی‌های عطر نیز اخیراً زیاد استفاده می‌شود. این ترند می‌تواند ظاهری منحصر به فرد و چشم نواز ایجاد کند و می‌تواند برای نشان دادن رمز و راز و ظرافت استفاده شود.

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر

در پایان این مقاله امیدواریم مطالب گفته شده برایتان جذاب و کاربردی بوده باشد. روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطر یکی از روندهای مهم این صنعت است و اگر کسی بخواهد با ترندهای روز صنعت عطرسازی همسو شود؛ باید به خوبی با اهمیت استفاده از رنگ‌های مناسب در بسته بندی‌های محصول آشنایی داشته باشد. روانشناسی رنگ می‌تواند به ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان کمک کند.برترین و برجسته‌ترین برندهای عطرسازی دنیا از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی عطرهای خود استفاده می‌کنند.

رنگ مناسب می‌تواند به یک عطر کمک کند تا در قفسه ظاهر شود و مشتریان بالقوه را به خود جلب کند.بنابراین شرکت‌های عطر باید از رنگ مناسب در طراحی عطرهای خود استفاده کرده تا به این ترتیب همیشه در صدر بمانند. یافتن یک رنگ مناسب در طراحی و بسته بندی عطرها اهمیت زیادی دارد و در این زمینه باید به چندین فاکتور مهم خصوصاً سن، جنس، قیمت، مد روز و پیام محصول توجه کرد. بهترین رنگ‌هایی که همیشه در طراحی عطرها از آنها استفاده شده است، رنگ‌های مشکی، سفید، طلایی و صورتی است.

نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید