یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
تاثیر رز واتر بر رشد مو

تاثیر رز واتر بر رشد مو

قرن هاست که از رز واتر به عنوان اسانسی در تولید عطرها و همچنین به منظور طعم دار کردن غذاهای گوناگون استفاده می‌شود. رز واتر ماده ای مفید و دارای کاربردهای متعددی است که حتی برای موهای ما نیز مفید است. به دلیل وجود خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در این ماده، رز واتر تاثیر غیر مستقیمی در رشد موها دارد.واتر مایعی معطر است که از طریق تقطیر گلبرگ‌های گل رز تهیه می‌شود.

تهیه این مایع خوشبو، در خانه نیز امکان پذیر است. شواهد علمی نشان می‌دهد که رز واتر باعث تسکین و بهبود پوست سر، کاهش شوره و التهاب پوست سر و همچنین آبرسانی بهتر به موها می‌شود. عوارض جانبی استفاده از رز واتر بسیار کم است اما در مواردی باعث تحریک چشم‌ها و واکنش‌های آلرژیک می‌شود. بهتر است قبل از مصرف رز واتر به هر نحوی، مقدار کمی از آن را امتحان کنید.

رز واتر چیست؟

رز واتر مایعی معطر می‌باشد که از طریق تقطیر گلبرگ‌های گل رز همراه با آب تولید می‌شود. از گذشته‌های دور از رز واتر در زمینه‌های آشپزی، آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود. رز واتر دارای کاربری دارویی و زیبایی گسترده ای می‌باشد. از رز واتر به عنوان تونر طبیعی مو به منظور به تعادل رساندن ph سطح پوست سر استفاده می‌شود. همچنین شواهد نشان می‌دهد که رز واتر باعث کاهش التهاب و قرمزی پوست سر می‌شود.

رز واتر چیست

رز واتر به چه صورت تهیه می‌شود؟

رز واتر به شیوه سنتی از راه تقطیر همراه با بخار آب تهیه می‌شود. این روش با استخراج اسانس و ترکیبات معطر از گلبرگ‌های رز با استفاده از بخار آب داغ انجام می‌شود. امروزه شیوه‌های سنتی تهیه رز واتر زمان بر بوده و تولید تجاری این مایع از طریق دستگاه‌های تقطیر بزرگ، مجهز و بهینه‌تر انجام می‌شود. هنگام خرید رز واتر، حتماً از با کیفیت و با اطمینان بودن برند مربوطه مطمئن شوید.

فواید رز واتر برای مو

رز واتر دارای فواید طبیعی بی شماری برای موها است.

  • آبرسانی به موها. رز واتر دارای ویژگی آبرسانی شگفت انگیزی است که می‌تواند به هیدراته کردن موهای خشک و آسیب دیده کمک کند. این ویژگی برای افرادی که دارای پوست سر خشک بوده و یا مستعد وز شدن و شکستگی مو هستند، بسیار مفید می‌باشد.
  • بهبود التهاب پوست سر. مطالعات متعدد نشان دهنده این هستند که رز واتر دارای ویژگی ضد التهابی و تسکین دهندگی بالا برای پوست سر است. و می‌تواند خارش، قرمزی و التهاب حاصل از شوره سر و یا اگزما را بهبود ببخشد.
  • کنترل شوره مو. تحقیقات نشان داده است که مالیدن رز واتر به پوست سر به منظور کنترل شوره، مفید است. این ویژگی به دلیل خواص ضد میکروبی موجود در رز واتر است.
  • تغذیه ریشه موها. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در رز واتر باعث تغذیه فولیکول‌های مو و رشد سالم‌تر موها می‌شوند. این ویژگی‌ها موجب تقویت، افزایش درخشندگی و همچنین حجم دهی به موها می‌شود.
  • کنترل چربی پوست سر. رز واتر دارای ph کمی اسیدی است که می‌تواند موجب تعادل ph سطح سر و مو شود. ایجاد تعادل در ph پوست سر می‌تواند به افزایش سلامت موها کمک کند و از مشکلاتی نظیر خشکی و یا چربی بیش از حد پوست جلوگیری کند.

فواید رز واتر برای مو

آیا رز واتر به رشد مو کمک می‌کند؟

رز واتر به طور کلی برای سلامت موها و پوست سر مفید است. اما شواهد علمی محدودی نیز به تاثیر مستقیم رز واتر بر رشد موها اشاره دارند. رشد مو به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، تعادل هورمونی، رژیم غذایی و سلامت کلی پوست سر وابسته است. با این وجود، برخی از خواص رز واتر می‌توانند به طور غیر مستقیم به رشد بهتر موها کمک کرده و محیط بهتری برای رشد موها ایجاد کنند. همانطور که اشاره کردیم رز واتر با دارا بودن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، به داشتن پوستی سالم‌تر و تغذیه بهتر مو و پوست سر کمک می‌کند.

تهیه رز واتر در خانه

تهیه و تولید رز واتر در خانه فرایندی ساده است.

  • در ابتدا کافیست به آرامی گلبرگ‌های گل رز را با آب بشویید تا کثیفی‌های موجود بر سطح گلبرگ‌ها از بین برود. سپس آن‌ها را با دستمال کاغذی خشک کنید.
  • یک سوم قابلمه را با آب مقطر پر کنید و گلبرگ‌ها را به آب بیافزایید. گلبرگ‌ها باید روی سطح آب شناور باشند.
  • درب قابلمه را گذاشته و به مدت 30 دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید.
  • سپس آب را صاف کرده و گلبرگ‌ها را دور بریزید.
  • پس از خنک شدن، رز واتر را در بطری‌های در بسته ریخته و نگهداری کنید.

تهیه رز واتر در خانه

ماندگاری رز واتر خانگی

ماندگاری رز واتر خانگی به عوامل مختلفی مانند روش تهیه و همچنین شرایط نگهداری وابسته است. رز واتر خانگی عموماً زودتر از رز واتر صنعتی فاسد می‌شود. اما شما می‌توانید با نگهداری مناسب، ماندگاری رز واتر را افزایش دهید. به طور کلی به شرط نگهداری صحیح، ماندگاری رز واتر خانگی بین یک الی دو هفته است.

محل نگهداری رز واتر

به دلیل اینکه رز واتر خانگی دارای نگهدارنده‌های مصنوعی نیست، می‌توانید با نگه داری رز واتر در یخچال، ماندگاری آن را افزایش دهید. برای جلوگیری از فاسد شدن رز واتر به صورت یکجا، آن را در بطری‌های کوچک‌تر نگه داری کنید، تا در صورت فاسد شدن یکی از بطری‌ها، تنها همان بطری را دور بیاندازید.

محل نگهداری رز واتر

طریقه استفاده از رز واتر برای موها

در اینجا با چند روش مختلف به منظور استفاده از خواص رز واتر بر روی مو و پوست سر آشنا خواهیم شد:

  • آبکشی مو. پس از استفاده از شامپو، موهای خود را با استفاده از مخلوط آب و رز واتر بشویید. این کار باعث افزایش درخشندگی و آبرسانی به موها می‌شود. می‌توان این کار را به صورت روزانه انجام داد.
  • ماساژ درمانی. با مالیدن رز واتر به طور مستقیم بر روی پوست سر، به کاهش سوزش و التهاب کمک کنید. برای تاثیر گذاری بیشتر، می‌توان رز واتر را بر روی سر ماساژ داد.
  • درمان ترکیبی. رز واتر را با ژل آلوئه ورا و یا روغن‌های طبیعی (مثل روغن آرگان) مخلوط کنید و به عنوان نرم کننده بر روی موهای خود بمالید.
  • اسپری مو. رز واتر را داخل یک بطری اسپری دار ریخته و در طول روز و به منظور آبرسانی به مو، بر روی موهای خود اسپری کنید. افرادی که موهای خشکی دارند، متوجه تاثیر این کار بر روی موهای خود خواهند شد.
  • کاهش چربی پوست سر. افراد دارای پوست و موی چرب می‌توانند با مالش رز واتر بر روی موها به کاهش تولید چربی بر روی پوست سر کمک کنند. خواص اسیدی خفیف رز واتر به تنظیم ph و کاهش چربی پوست سر کمک می‌کند.

طریقه استفاده از رز واتر

تاثیرات نامطلوب رز واتر برای مو

استفاده از رز واتر به صورت موضعی برای اغلب افراد بی خطر است. رز واتر، ماده ای طبیعی با عوارض جانبی کم است. اما برخی از افراد نیز ممکن است واکنش‌های آلرژیک خفیفی را تجربه کنند. همچنین رز واتر ممکن است باعث تحریک چشم‌ها و یا زخم‌های باز شود. در نتیجه اکثر افراد می‌توانند از رز واتر استفاده کنند، اما اگر سابقه واکنش‌های آلرژیک دارید، در مصرف رز واتر محتاط باشید.

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی احتمالی نکات زیر را رعایت کنید:

  • همیشه رز واتر را از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.
  • قبل از استفاده از رز واتر در ناحیه ای بزرگ، آن را بر روی بخش کوچکی از موضع مورد نظر بمالید.
  • از استفاده از رز واتر در نزدیکی چشم‌ها و زخم‌های باز خودداری کنید.

تاثیرات رز واتر بر مو

در نهایت گفتنی است که رز واتر می‌تواند روتین روزانه خوبی برای موها باشد. اگرچه تاثیر مستقیم رز واتر بر رشد موها ثابت نشده؛ اما این مایع پر فایده می‌تواند به طور غیر مستقیم به رشد موها کمک کند. رز واتر به راحتی تهیه می‌شود و عطر خوبی دارد و می‌توان با نگه داری آن در بطری‌های مخصوص از فواید بی شمار آن بر روی موها استفاده کرد.

محصولات مرتبط
اسپری دوفاز مو مدل بایو تچ ریستور گلیسSchwarzkopfامکان ارسال فوری
۳۰۴,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
سرم مو روغن کراتین پنتنPantene 
۴۶۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
سرم مو درام لانگ اورالLoreal 
۵۵۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
سرم مو استاپ دمیج مایMy 
۳۶۳,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
تونیک گیاهی موی سر و ابرو مایMy 
۱۴۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
محلول ضد ریزش مو اچ الHL 
۷۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
سرم مو سان فلاور اویل سینرهCinere 
۱۶۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
سرم ضد ریزش مو ام کیوMQ 
۴۸۱,۰۰۰ تومان
۵۵ میل
۵۰ میل
سرم مو مدل سوپرفود پنتنPantene 
۴۱۳,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
سرم ضد وز مو لافاررLafarrerr 
۸۴۲,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید