در دنیای عطرسازی، جایی که رایحه یک هنر است و احساسات از طریق تجربیات بویایی بیان میشوند، مفهوم لذیذ به عنوان مقولهای گیرا و تداعی کننده غذا ظاهر شده است. اصطلاح "گورمند" از کلمه فرانسوی "پرخور" گرفته شده است و اغلب با لذت زیادهروی و هنر چشیدن طعم نفیس همراه است.
در عطرسازی، گرایش لذیذ مرزهای خلق عطر را با گنجاندن نتهای لذیذ و خوراکی در ترکیببندیها بازتعریف کرده است و سفری چندحسی را ارائه میدهد که خطوط بین طعم و بو را محو میکند. این مقاله به بررسی معنای لذیذ در عطرسازی میپردازد و ریشهها، اهمیت و تأثیر آن بر فرهنگ رایحه معاصر را بررسی میکند.
در عطرسازی، اصطلاح «گورمند» به دسته عطرها یا خانواده بویایی اطلاق میشود که با گروه بویایی مشخص میشود که رایحههای خوراکیها و دسرهای خوشمزه را تداعی میکنند.
این عطرها اغلب حس شیرینی، گرمی و لذت را برمیانگیزند، مانند تجربه لذت بردن از غذاهای لذیذ. عطرهای Gourmand معمولاً دارای نتهایی هستند که بوی مواد خوراکی مختلف مانند شکلات، کارامل، وانیل، میوهها، ادویهها و حتی قهوه را تقلید میکنند. عطرهای Gourmand در طول سالها محبوبیت زیادی پیدا کردهاند زیرا تجربه بویایی منحصر به فرد و فریبندهای را ارائه میدهند. این رایحهها میتوانند احساس راحتی، نوستالژی و لذتبخش را برانگیزند و آنها را برای مردان و زنانی که از رایحه دلپذیر و نتهای مرتبط با غذا استقبال میکنند، به انتخابی مطلوب تبدیل کند.
اصطلاح گورمند در عطرسازی در اواخر قرن بیستم به عنوان پاسخی به تغییر ارزشهای اجتماعی و میل به تازگی در ترکیب عطرها ظهور کرد. به طور سنتی، عطرسازی تحت سلطه رایحههای گلی، چوبی و شرقی بود که هدفشان تسخیر ذات طبیعت یا برانگیختن احساس تجمل بود. با این حال، همانطور که فرهنگ مدرن به سمت درک بیشتر فردیت و کاوش در احساسات جدید تغییر میکند، عطرسازان به دنبال خلق عطرهایی هستند که به روشهای غیرمنتظرهای برای حواس ما جذاب باشد.
اولین عطرهای گورمند رایحههایی مانند وانیل، شکلات، کارامل و سایر رایحههای خوراکی را معرفی کردند که از لذیذ بودن و لذت مرتبط با غذا الهام میگرفتند. هدف گورمند نه تنها ایجاد رایحههای فریبنده بلکه برانگیختن احساسات و خاطرات مرتبط با غذا بود. عطر پیشگام "Angel" توسط تیری موگلر، که در سال 1992 عرضه شد، اغلب به عنوان عطر گورمند محبوب شناخته میشود. "Angel" با ترکیب متمایز خود از نتهای شیرین و خاکی، عطر را با پذیرش مفهوم لذت و به چالش کشیدن هنجارهای رایحه سنتی بازتعریف کرد.
عطرهای Gourmand از مرزهای سنتی بویایی فراتر میروند و از پوشندگان دعوت میکنند تا عطر را به شیوهای چندحسی تجربه کنند. هدف این عطرها برانگیختن خاطرات، احساسات و تداعیهای حسی است که فراتر از بویایی هستند. با ترکیب یادداشتهایی که یادآور خوراکیها و دسرهای مورد علاقه است، عطرهای لذیذ به نوستالژی فرهنگی مشترک میپردازند و کاربران را به تاریخچه شخصی خود متصل میکنند.
احساس بوییدن یک عطر لذیذ میتواند باعث یادآوری زنده از لحظات ارزشمند شود. پختن کلوچه با خانواده، لذت بردن از نوشیدن یک فنجان شکلات داغ در یک عصر سرد پاییزی یا مزه کردن یک تکه پای تازه پخته شده. این قدرت برانگیزاننده عطرهای گورمند یا لذیذ، ارتباط عمیقی بین رایحه و احساس ایجاد میکنند و نشان میدهند که عطرسازی میتواند مجرایی برای زنده کردن و جشن گرفتن لذتهای کوچک زندگی باشد.
عطرسازی اغلب به عنوان نوعی بیان هنری در نظر گرفته میشود و عطرهای خوش طعم نمونهای از این مفهوم هستند. عطرسازان به عنوان هنرمندان بویایی عمل میکنند و ترکیباتی را ایجاد میکنند که نتهای خوراکی و غیرخوراکی را متعادل میکنند تا سمفونیهای رایحهای هماهنگ را ایجاد کنند. چالش در ایجاد تعادل مناسب نهفته است، زیرا شیرینی بیش از حد میتواند منجر به عطرهای خوشبو شود، در حالی که ترکیبهای بیش از حد پیچیده ممکن است ماهیت تم لذیذ را از دست بدهند.
برای تسلط بر هنر عطرسازی گورمند، باید درک دقیقی از رایحه، فعل و انفعالات آنها و پتانسیل آنها برای ایجاد تجربیات ظریف و با طنین احساسی داشته باشید. عطرسازان باید با دقت موادی را انتخاب کنند که هم طعم و هم عطر غذاهای مقرون به صرفه را برانگیزد و اطمینان حاصل کنند که مصرف کنندگان به دنیایی منتقل میشوند که در آن مرزهای حسی محو میشود و تخیل به پرواز در میآید.
گورمند با به چالش کشیدن مفاهیم سنتی زیبایی، تجمل و ظرافت در عطرسازی، فرهنگ رایحه معاصر را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است. اصطلاح گورمند طیف نتهای عطر قابل قبول را گسترش داده است و رایحههای غیرمتعارفی را معرفی میکند که شگفتی و لذت را برانگیخته است.
با انجام این کار، مقوله لذیذ مخاطبان متنوعی را جذب کرده است که از مرزهای جنسیتی و سنی فراتر رفته است. علاوه بر این، عطرهای خوش طعم، ارزیابی مجدد رابطه بین رایحه و حافظه را تشویق کردهاند. این عطرها با بهرهگیری از قدرت نوستالژی و احساسات، عطر را به یک رسانه داستان سرایی تبدیل کردهاند که میتواند تاریخهای شخصی را روایت کند و تجربیات فرهنگی مشترک را برانگیزد.
گرایش گورمند در عطرسازی نشاندهنده تلفیقی از لذتهای حسی (همگرایی طعم و بو، حافظه و احساس، لذت و هنر) است. از طریق ترکیب نتهای خوراکی، عطرهای لذیذ به پوشندگان سفری به دنیایی ارائه میدهند که در آن مرزهای بین رایحه و تجربه از بین میرود و تنها قدرت تداعی کننده بویایی را برای بافتن قصههای لذت و نوستالژی باقی میگذارد. همانطور که عطرسازان همچنان مرزهای خلاقیت را پیش میبرند و منابع معطر جدید را کشف میکنند، گرایش گورمند به عنوان شاهدی بر ماهیت پویا و همیشه در حال تکامل هنر عطرسازی است.
همانطور که گفتیم عطرهای Gourmand دستهای از عطرها هستند که از رایحههای شیرین و خوراکی الهام گرفته میشوند که اغلب یادآور دسرها، شیرینیها و سایر لذتهای آشپزی هستند. هدف این عطرها القای حس لذت و راحتی است. در اینجا چند نت و آکورد رایج وجود دارد که ممکن است در عطرهای لذیذ مورد استفاده قرار بگیرند.
وانیل یکی از نتهای اصلی عطرهای گورمند است که به خاطر رایحه گرم و شیرین خود که به عطرها عمق و غنا میبخشد، معروف شده است. در واقع وانیل رایحهای غنی، خامهای و شیرین ارائه میدهد که میتواند یادآور بستنی وانیلی، محصولات پخته شده و دسرها باشد.
نتهایی که رایحه شکلات یا کاکائو را تکرار میکنند، میتوانند کیفیتی لذتبخش و لذیذ را به عطرهای خوش طعم ارائه دهند. نتهای شکلاتی میتوانند از تیره و تلخ تا شیری و شیرین متغیر باشند و عطر انواع شیرینیهای شکلاتی را تداعی کنند.
نتهای کارامل، شیرینی لطیف و کرهای دارند که میتواند حس شیرینی یا دسر مانند را القا کند.
نتهای میوهای مانند انواع توتها، سیب و مرکبات میتوانند به جنبه شاداب و ایجاد عطرهای خوش طعم کمک کنند.
ادویههای خاصی مانند دارچین، جوز هندی و میخک میتوانند گرما و حس عجیبی را به ترکیبات لذیذ عطرها اضافه کنند.
نتهای قهوه بُعدی غنی و معطر به عطرهای لذیذ میبخشند، که یادآور قهوه تازه دم شده یا دسرهای با طعم قهوه است.
برخی از عطرهای خوش طعم، نتهای گلی را با نتهای خوراکی ترکیب میکنند تا ترکیبی بینظیر از شیرینی و طراوت را ایجاد کنند.
نتهای بادام، رایحهای آجیلی و کمی شیرین ایجاد میکنند که اغلب شبیه به مارزیپان است که به ترکیبهای لذیذ پیچیدگی میبخشد.
نتهای عسل میتوانند عطرهایی را با کیفیتی گرم و شیرین القا کنند که یادآور عسلی است که روی خوراکیهای مختلف و شیرین ریخته میشود.
آکوردهای خامهای و شیری میتوانند بافتی صاف و مخملی در عطرهای لذیذ ایجاد کنند.
آکوردهای توت میتوانند یک عنصر میوهای و آبدار، اغلب شبیه توت فرنگی رسیده، تمشک یا زغال اخته به عطر اضافه کنند.
نتهای گل ختمی رایحهای شیرین و کرکی دارند که یادآور مارشمالو برشته شده یا خود گل ختمی است.
نتهای نارگیل میتوانند جنبه گرمسیری و خامهای ایجاد کنند که اغلب با دسرهای مبتنی بر نارگیل همراه است.
علاوه بر بادام، رایحههای آجیلی دیگری مانند فندق یا بادام زمینی ممکن است برای افزایش عمق و غنا در عطرهای گومند استفاده شوند.
نتهای افرا رایحهای شیرین و کمی دودی ارائه میکنند که یادآور شربت افرا یا خوراکیهای با طعم افرا است.
نتهای رم، ویسکی یا سایر نوشیدنیهای الکلی میتوانند عنصری خوشبو و گرم را به عطرهای گورمند اضافه کنند.
تمامی نتها و آکوردهای معرفی شده را میتوان به روشهای مختلف ترکیب کرد تا طیف وسیعی از عطرهای لذیذ را ایجاد کند که هر کدام تفسیر منحصر به فردی از رایحههای خوراکی و آرامش بخش دارند.
به خاطر داشته باشید که کیفیت مواد تشکیل دهنده، مهارت عطرساز و ترکیب کلی نتها، نقش مهمی در تولید عطر و ایجاد یک تجربه عطر فریبنده دارند. در ادامه شما را باچند نمونه از عطرها پرفروش و پرطرفدار گورمند آشنا میکنیم:
ترسور ل نویت لانکوم در فوریه سال 2015 توسط کمپانی لانکوم معرفی و به بازار عرضه شد. این ادوپرفیوم در واقع نسخه به روزشدهای از ادوپرفیوم ترزور قبلی است، که در سال 1999 معرفی و عرضه شده بود.ادوپرفیوم فوقالعاده دلنشین لانویت ترزور، توسط دو عطار و طراح عطر به نامهای خانم آماندین ماری و آقای کریستوف رینود طراحی و ساخته شد. ماری، عطرسازی خلاق و پر جنب و جوشی است، که عطرهای او، آثار هنری بی نظیری هستند. رینود نیز یک عطار باتجربه و طراح عطرهای برجسته بسیاری است.
رایحه این ادوپرفیوم از برند لانکوم، بسیار دلفریب و مسحور کننده است. با اولین اسپری از این عطر، بوی خوش میوههای گلابی، نارنگی و ترنج به سرعت در فضای اطراف شما پخش میشود. اما نتهای پایانی و عاشقانه این عطر، از ترکیب گیاه جادویی پاتچولی، پاپیروس، میوه سرخالو، پرالین، وانیل، کارامل، قهوه، کومارین و گیاه شیرین بیان ساخته میشوند. این عطر با رایحه گرمجز محبوترین های برند لانکوم می باشد.
خرید عطر جورجیو آرمانی کد ساتین
ادوپرفیوم ارمانی کد ساتین یک رایحه لذیذ در خانواده بویایی گلدار میوهای است که از آکوردهای برجسته شیرین، گلدار سفید، وانیل، کاکائو و ادویهای تشکیل شده است. عطر با رایحه درخشان، شاد و شیرین میوهای باز می شود و با رایحه گلها روشن و زیبا میشود اما در انتها تبدیل به رایحهای تیره و مرموز از وانیل میشود که حسی شبیه به یک دسر تلخ و خشمزه که روی آن را با پودر کاکائو تزیین کرده باشند را میدهد.
عطر ARMANI CODE SATIN زنانگی، جوانی و شاداب را جشن میگیرد و رایحه آن منعکس کننده زنی شاد، سرزنده و بازیگوش است که دارای شخصیتی قوی و محکم است. آرمانی کد ساتین با طبع گرم و طعم شیرینی که دارد مناسب با یک لباس قرمز یا مشکی برگردان و خوش فرم است که با یک جفت کفش پاشنه بلند برای میهمانیهای مجلل و محافل باشکوه شیکمیشود. این عطری است که با رایحه گرم و رازآلودش میتواند انتخابی شایسته و بهجا در سرمای زمستان یا پاییز باشد.
آنجل موس یا آنجل میوز، در لغت به معنی الهه شعر و موسیقی است و با رایحه شرقی وانیل خود، بالهای فرشته گون و شیرین خود را در آغوش صمیمی شما جای میدهد. از اصلیترین روایح این عطر زنانه میتوان به نتهای اشتها آور فندق و خامه اشاره کرد؛ اما آنچه که آن را نسبت به نسخه قبلی آنجل متمایز میکند، بوی ملموس خسخس است که به شکل ظریفی در فرمولاسیون هنرمندانه آن بهکار رفته است.
در نهایت آنچه که از این اکسیر شاداب به مشام میرسد، تلخ و گرم است و برای استفاده در روزهای یخبندان زمستانی و همینطور شبهای سوزناک پاییزی، مناسب است. آغوش گرم این فرشته شعر و موسیقی، تحمل سرما را درست در حالی که پنبههای سفید برف را زیر پاهایتان احساس میکنید، برایتان راحتتر کرده و یک مامن مطمئن و آرام را برای شما به ارمغان میآورد.
خرید عطر دولچه اند گابانا د اونلی وان
ادوپرفیوم د اونلی وان از آکوردهای اصلی و برجسته کارامل، شیرین، پودری، وانیل، گل بنفشه، قهوه، ادویههای پر حرارت، مرکبات، زنبق و میوهای تشکیل شده است که این عطر بینظیر زنانه را در دسته عطرهای باگروه بویایی شرقی وانیل قرار میدهد.رایحهای شرقی، گلی و وانیلی که شروعی مرکباتی آبکی و ترش دارد که بعد از گذشت چند دقیقه تبدیل به رایحهای پیچیده شیرین وگلی با ته مایع تلخ میشود و در انتها به مرور حالت پودری خامهای و گرم به خود میگیرد و به همان شکل خاتمه مییابد.
با توجه به طبع گرم و طعم شیرینی که این ادوپرفیوم خاص زنانه داراست آن را مناسب استفاده در شب و روز محافل و میهمانیهای رسمی، نیمه رسمی، دوستانه، پیاده روی، اتاق خواب و تمامی مناسبت ها میکند. طبع گرم این عطر موجب شده فصل مناسب استفاده از آن فصول خنک و سرد سال مانند پاییز و زمستان باشد که گرمای مدهوش کننده آن در سرما باعث گرم شدن وجودتان شود.
خرید عطر زرجوف کازاموراتی لیرا
ادوپرفیومکازاموراتی لیرا زنانه، از محصولات موفق و پرطرفدار برند قدیمی سلطنتی و سرشناس زرجوف است که در سال 2011 به بازار جذاب عطر و ادکلن زنانه معرفی و عرضه شده است. رايحه جذاب و خوشمزه عطر لیرا از گلهای شرقی الهام گرفته شده است.در واقع طبع گرم لیرا، نمایشی خیرهکننده و جذاب است که در پشت صحنه آن معجونی شیرین از آکوردهای ملموس کاراملی و وانیلی، نقشنمایی میکنند. رايحه ترنج ، پرتقال خونی و اسطخودوس در هنگام استفاده مست كننده به نظر میرسند و تا ساعتها بر پايهای از مشك ، وانيل و كارامل ماندگاری بسیار زیادی خواهند داشت.
در پایان این مقاله امیدواریم شما را به خوبی با معنای گورمند در عطرسازی آشنا کرده باشیم. به بیان ساده عطرهای Gourmand میتوانند از سبک و بازیگوش تا عمیق و مجلل متغیر باشند. آنها برای کسانی که از عطرهایی لذت میبرند که خاطرات غذاها و دسرهای مورد علاقهشان را تداعی میکند یا کسانی که به سادگی از فضای دنج و دلپذیری که این عطرها ایجاد میکنند قدردانی میکنند، جذاب هستند. چه جذب شیرینی وانیل و شکلات شده باشید چه گرمای ادویهها و قهوه، عطرسازی لذیذ طیف متنوعی از گزینهها را برای علاقهمندان به عطر ارائه میدهد.
برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه میشوید