بایدها و نبایدهای اصلاح بعد از لیزر موهای زائد

بایدها و نبایدهای اصلاح بعد از لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک فرآیند زیبایی است که طی آن موهای نقطه مشخصی از بدن به طور دائمی حذف می‌شود. در این روش از پرتوهای نور برای آسیب رساندن به فولیکول‌های مو و جلوگیری از رشد مو در آینده استفاده می‌شود. اگرچه استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته، اما تا به امروز دستورالعمل ویژه‌ای برای این روش وجود ندارد.

مکانیسم رشد مو و تاثیرگذاری لیزر در هر فرد نسبت به دیگران متفاوت است اما به طور کلی دیدن رشد موهای زائد به صورت پراکنده بین دو جلسه لیزر امری عادی است. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که نظر متخصصان در مورد اصلاح موهای زائد بین دو جلسه لیزر چیست. در این مقاله منظور از اصلاح مو shave کردن یا استفاده از ژیلت برای حذف مو است و فعالیت‌هایی که باعث جدا شدن ریشه مو می‌شوند (مانند استفاده از دستگاه‌های اپیلاسیون یا موم‌ها) مورد بحث نیستند.

نکات کلیدی اصلاح بعد از لیزر موهای زائد

  • 1- در لیزر موهای زائد ملانین موجود در فولیکول‌های مو با استفاده از پرتوهای نوری هدف قرار می‌گیرند. این فرآیند موجب آسیب رسیدن به فولیکول و در نتیجه کاهش یا از بین رفتن رشد مجدد مو می‌شود.
  • 2- لیزر موهای زائد در افرادی که موهای تیره و پوست روشن‌تری دارند نتیجه بهتری دارد. این مساله به این دلیل است که در این افراد بین ملانین موجود در فولیکول مو و ملانین پوست کنتراست بیشتری وجود دارد.
  • 3- متخصصان لیزر موهای زائد توصیه می‌کنند که برای کسب بهترین نتیجه 24 ساعت پیش از هر جلسه لیزر، موهای زائد آن ناحیه اصلاح شود.
  • 4- اصلاح موها بعد از هر جلسه لیزر نیز توصیه می‌شود و به عنوان بهترین روش برای حذف موهای زائد بین دو جلسه لیزر شناخته می‌شود.

چرا افراد از لیزر برای حذف موهای زائد خود استفاده می‌کنند؟

لیزر برای حذف موهای زائد ناخواسته استفاده می‌شود. نواحی که عموما لیزر موهای زائد در آنها انجام می‌شوند عبارتند از پاها، زیربغل، لب فوقانی، چانه و ناحیه بیکینی. البته استفاده از لیزر جهت حذف موهای زائد تقریبا در تمام نواحی بدن به جز پلک‌ها یا اطراف آن امکان پذیر است.

توجه داشته باشید که لیزر نباید در نقطه‌ای که خالکوبی دارد استفاده شود. رنگ مو و نوع پوست از جمله عوامل اصلی هستند که روی نتیجه لیزر تاثیر می‌گذارند. عملکرد لیزر بر این اصل استوار است که پرتو نور لیزر باید توسط رنگدانه مو جذب شود نه رنگدانه پوست.  اصلاح بعد از لیزر موهای زائد

در واقع لیزر باید تنها فولیکول مو را هدف قرار دهد بدون اینکه آسیبی به پوست نواحی اطراف آن وارد کند. بنابراین لیزر در افرادی که تفاوت رنگ پوست و موی آنها بیشتر است جوابدهی بهتری دارد. خطر آسیب به پوست در افرادی که کنتراست کمی بین رنگ مو و پوست آنها وجود دارد بیشتر است.

لیزر موهای زائد در رنگ موهایی که میزان جذب نوری کمتری دارند کمتر موثر است. به عنوان مثال موهای با رنگ خاکستری، قرمز، بلوند و سفید گزینه مناسبی برای استفاده از لیزر نیستند.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد به چه صورت است؟

لیزر موهای زائد از یک پرتو کوچک نور که به لیزر معروف است، برای هدف قراردادن و آسیب زدن به فولیکول‌های مو استفاده می‌کند. این لیزر تنها فولیکول مو را هدف قرار می‌دهد و به پوست اطراف آن آسیبی وارد نمی‌کند. پس از آن لیزر طول موج جذب شده توسط ملانین را در فولیکول مو منتشر می‌کند. جذب انرژی توسط ملانین موجب تولید گرما می‌شود که این گرما به صورت دائمی به فولیکول‌های مو، به خصوص سلول‌های مسئول رشد مو، آسیب می‌زند.

این فرآیند موجب کاهش قابل توجه رشد مو یا ریزش دائمی آن خواهد شد. از آنجا که رشد مو به صورت چرخه‌ای رخ می‌دهد، تمام فولیکول‌های مو به صورت همزمان فعال نیستند، و به همین دلیل برای حذف موثر و دائمی موها نیاز به انجام بیش از یک جلسه درمان است.

آیا لیزر موهای زائد برای همه افراد مفید است؟

لیزر موهای زائد در افراد متفاوت نتایج متفاوتی خواهد داشت. این لیزرها در افراد با موهای تیره موثرتر خواهد بود، در حالی که افرادی که موهای روشن یا بلوند دارند نسبت به درمان واکنش کمتری نشان می‌دهند. بهترین کاندیدها برای استفاده از لیزر موهای زائد افراد با پوست روشن تا متوسط و موی تیره هستند زیرا در این افراد لیزر می‌تواند به صورت انتخابی مو را بدون آسیب زدن به پوست اطراف آن هدف قرار دهد. نتیجه لیزر موهای زائد در افراد مختلف متفاوت است اگرچه به دلیل پیشرفت‌های فن‌آوری نتایج همواره در حال تغییر و بهبود است.

مزایای لیزر موهای زائد

حذف موهای زائد با استفاده از لیزر برای افرادی که به دنبال از بین بردن موهای زائد بدن خود هستند مزایای بسیاری دارد:

مزایای لیزر موهای زائد

  • 1- کاهش مو در بلندمدت: لیزر موهای زائد نتایج طولانی مدتی در پی دارد و حتی با وجود اینکه نتایج ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، اما همچنان بسیاری از افراد متوجه کاهش قابل توجه موهای زائد خود می‌شوند.
  • 2- بدون آسیب پوستی: لیزر موهای زائد تنها فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد و به پوست اطراف مو آسیبی وارد نمی‌کند. به همین علت در این روش خطر آسیب‌های پوستی نظیر سوختگی، خراش پوستی و خونریزی نسبت به سایر روش‌ها بسیار کمتر است.
  • 3- تعداد زیاد نواحی قابل استفاده: لیزر موهای زائد تقریبا در تمام نواحی بدن از جمله صورت، بازوها، ناحیه بیکینی، پاها، زیربغل، کمر و سینه قابل انجام است. در این روش حتی می‌توان موهای زائد نواحی کوچکی مانند اطراف صورت و گردن را نیز از بین برد.
  • 4- زمان کوتاه: لیزر یک روش نسبتا سریع است که می‌تواند ناحیه بزرگی را در زمانی کوتاه تحت پوشش قرار دهد. علاوه بر آن نتیجه این روش نسبت به سایر روش‌ها ماندگاری بسیار بیشتری دارد.
  • 5- کاهش رشد موها: لیزر موهای زائد موجب از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود و در نتیجه این روش موجب جلوگیری از رشد مو می‌شود.

6- مقرون به صرفه: در طول زمان لیزر موهای زائد مقرون به صرفه‌تر از سایر روش‌ها است. اگرچه هزینه اولیه در این روش نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است، اما کاهش موهای زائد در طولانی مدت به معنی مراجعه کمتر بوده و در نتیجه در بلندمدت این روش مقرون به صرفه‌تر است.

هزینه لیزر موهای زائد

هزینه لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی نظیر مرکز مراجعه، نوع دستگاه مورد استفاده، ناحیه درمان و همچنین موقعیت و تجربه تکنسین مرتبط است. به عنوان مثال نرخ بین المللی لیزر بین 200 تا 500 دلار برای هر جلسه متغیر است اما این میزان در کشور ایران متفاوت خواهد بود. تعداد جلسات مورد نیاز عموما به رنگ موهای فرد بستگی دارد اما معمولا گفته می‌شود که افراد بین 4 تا 8 جلسه لیزر موهای زائد نیاز دارند.

فاصله بین اصلاح مو با ژیلت و جلسه لیزر موهای زائد چقدر باید باشد؟

برخلاف سایر روش‌های حذف موهای زائد، متخصصین توصیه می‌کنند که 24 ساعت پیش از هر جلسه لیزر با استفاده از ژیلت موهای زائد ناحیه مورد نظر را اصلاح کنید. در بین جلسات لیزر فولیکول‌های مو نباید آسیب دیده باشند یا عملکرد آنها مختلف شده باشد، از همین رو استفاده از موم یا وکس در بین جلسات لیزر توصیه نمی‌شود.

نکته مهم دیگر این است که پیش از انجام جلسات لیزر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید یا برنزه کردن پوست موجب می‌‌شود که ملانین اطراف مو افزایش یافته و در نتیجه کیفیت درمان لیزر کاهش یابد.

اصلاح موها بعد از لیزر موهای زائد

اصلاح موهای زائد به وسیله ژیلت به عنوان روش توصیه شده برای حذف موهای زائد بین جلسات لیزر مطرح می‌شود. دلیل این امر آن است که استفاده از ژیلت کمترین آسیب را به فولیکول‌های مو می‌زند و از همین رو نسبت به سایر روش‌های اصلاح مو نظیر موم یا وکس گزینه بهتری خواهد بود. اصلاح مو به وسیله ژیلت همچنین می‌تواند یک روش برای داشتن پوستی زیبا و بدون مو در بین جلسات لیزر باشد. اصلاح موها بعد از لیزر موهای زائد

علاوه بر آن این امر می‌تواند به متخصصین لیزر موهای زائد کمک کند تا الگوهای رشد مجدد مو را شناسایی کنند. این مساله باعث می‌شود افراد بهترین زمان برای اصلاح بین جلسات درمانی را درک کنند. هر متخصص لیزر موهای زائد ممکن است دستورالعمل‌های متفاوتی داشته باشد، بنابراین بسیار مهم است که پیش از اصلاح موهای زائد با متخصص خود صحبت کرده و به توصیه‌های وی در باره اصلاح موهای زائد با ژیلت در بین جلسات لیزر عمل کنید.

بهترین محصولاتی که می‌توانید بعد از لیزر موهای زائد استفاده کنید

مراقبت از پوست جهت بهبود و به حداقل رساندن عوارض جانبی پس از لیزر موهای زائد اهمیت فراوانی دارد. توصیه می‌شود که پس از انجام لیزر برای جلوگیری از سوزش از محصولات ملایم روی پوست ناحیه مورد نظر استفاده کنید. برخی از محصولاتی که برای استفاده پس از جلسات لیزر موهای زائد مناسب هستند عبارتند از:

  • - ژل آلوئه‌ورا
  • - مرطوب کننده‌های بدون بو
  • - کرم ضد آفتاب
  • - پاک کننده‌های پوستی ملایم
  • - محصولات نرم مخصوص شست و شو مانند اسفنج‌های نرم یا لوفا
  • - کمپرس سرد

طرز استفاده از تیغ اصلاح صورت زنانه بعد از لیزر

طرز استفاده از تیغ اصلاح صورت زنانه ممکن است برای برخی افراد تازه‌کار دشوار به نظر برسد، اما با رعایت مراحل زیر، می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید:

طرز استفاده از تیغ اصلاح صورت زنانه بعد از لیزر

  1. قبل از هر‌چیز باید اطمینان حاصل کنید که تیغ اصلاح صورت شما تمیز و تیز است. همچنین بهتر است حین حمام کردن یا پس از آن، زمانی که پوست شما نرم و خیس است، از تیغ اصلاح صورت استفاده کنید.

  2. استفاده از کرم اصلاح: برای کاهش خط و خش و جلوگیری از تحریک پوست، بهتر است از کرم اصلاح استفاده کنید. کرم اصلاح باعث ایجاد یک لایه بر روی پوست می‌شود که از آسیب دیدن پوست جلوگیری می‌کند.

  3. رعایت زاویه قرار دادن تیغ: برای بهترین نتیجه، تیغ را با زاویه‌ای 30 درجه قرار دهید. این کار باعث می‌شود تیغ به راحتی از روی پوست شما عبور کند و در عین حال پوست را تحریک نکند.

  4. حرکات نرم و آرام: از حرکات نرم و آرام برای اصلاح پوست استفاده کنید. هرگز تیغ را با فشار زیاد روی پوست قرار ندهید و از حرکات بی رویه و تصادفی خودداری کنید.

  5. استفاده از ژل پس از اصلاح: پس از اتمام اصلاح، از ژل خنک کننده برای آرامش پوست و کاهش التهاب استفاده کنید.

توصیه می‌شود که تازه شروع به استفاده از تیغ اصلاح صورت زنانه کرده‌اید، از تیغ اصلاح صورت با سری بزرگتر تمرین کنید و پس از اینکه با استفاده از آن آشنا شدید، می‌توانید به سری‌های کوچکتر و تیزتر بروید. همچنین بهتر است از تیغ اصلاح صورت با کیفیت و با برند معتبر استفاده کنید.

بعد از لیزر موهای زائد چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

پس از لیزر موهای زائد طبیعی است که برخی اثرات موقتی را در ناحیه مورد بحث مشاهده کنید. به عنوان مثال:

  • 1- قرمزی و سوزش مختصر: ناحیه مورد درمان در لیزر ممکن است کمی پس از انجام فرآیند دچار قرمزی ملایم یا سوزش شود. این مساله طبیعی بوده و در طی چند ساعت تا چند روز برطرف خواهد شد.
  • 2- حساسیت: ناحیه‌ای که لیزر موهای زائد روی آن انجام شده ممکن است در هنگام لمس کردن یا برخورد با لباس‌های با پارچه نامناسب کمی حساس باشد. توصیه می‌شود که از قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد یا تعریق زیاد، دوش آب گرم و سونای داغ، و سایر فعالیت‌هایی که می‌توانند پوست را تحریک کنند خودداری کنید. کمی تورم خفیف بعد از جلسات درمانی لیزر طبیعی بوده و در طی چند روز از بین می‌رود.
  • 3- مشاهده تغییر در رشد مو: از آنجا که فولیکول‌های مو پس از جلسات لیزر از بین رفته یا دچار آسیب شده‌اند، باید انتظار داشته باشید که رشد موهای ناحیه تحت درمان به مرور کاهش یابد. البته تاثیر یک نوع لیزر می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بنابراین بهتر است از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید.
  • 4- ریزش موها: در برخی افراد ممکن است ریزش مو در ناحیه تحت درمان ظرف یک تا دو هفته پس از جلسه لیزر موهای زائد مشاهده شود. این مساله طبیعی بوده و نشان می‌دهد که فولیکول‌های مو در اثر درمان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. بهتر است با اینگونه موها کاری نداشته باشید و اجازه دهید به طور طبیعی روند ریزش خود را طی کنند.
  • 5- حساسیت به خورشید: ناحیه تحت درمان با لیزر ممکن است در مقایسه با سایر نواحی بدن نسبت به خورشید حساس‌تر باشد. از همین رو اکیدا توصیه می‌شود که در این ناحیه از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید و هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید لباس مناسبی به تن داشته باشید تا از آسیب رسیدن به پوست جلوگیری شود.

طرز استفاده از تیغ اصلاح صورت زنانه

در پایان این مقاله امیدواریم که مطالب گفته شده به قدر کارفی برایتان مفید بوده باشد. لیزر یک روش موثر برای از بین بردن موهای زائد است که عوارض جانبی آن نسبت به سایر روش‌ها بسیار کمتر است.

این روش درمانی در بلندمدت مقرون به صرفه بوده و با گذشت زمان و کاهش رشد موها، مراجعه به مرکز و تعداد جلسات لیزر نیز کمتر خواهد شد. توصیه می‌شود که 24 ساعت پیش از هر جلسه لیزر با استفاده از ژیلت موهای زائد آن ناحیه را اصلاح کنید.

زمان اصلاح بهتر است بیش از 24 ساعت قبل از جلسه لیزر نباشد تا از بروز عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود. بهتر است پیش از شروع جلسات لیزر موهای زائد با متخصص خود مشورت کنید تا بتوانید درباره اینکه آیا این روش برای شما مناسب است یا نه تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

نویسنده :فرزانه پاشایی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید