بهترین محصولات عطر و آرایشی بهداشتی رو با تخفیف تکرارنشدنی سفارش بده
خرید
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
چگونه از تیره شدن رنگ پوست جلوگیری کنیم؟

چگونه از تیره شدن رنگ پوست جلوگیری کنیم؟

پارگی مویرگ‌های زیرپوستی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند افزایش سن، نازک شدن پوست، ایجاد ضربه و یا برخی شرایط خاص پزشکی باشد.

در حالی که همیشه بهتر است برای تشخیص مشکل و ارائه یک برنامه درمانی مناسب با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید، در ادامه به چند نکته کلی که ممکن است به جلوگیری از پارگی مویرگ‌ها و تیره شدن پوست کمک کند، می‌پردازیم.

روش‌های جلوگیری از پارگی مویرگ‌های زیرپوستی

پارگی مویرگ‌های زیر پوستی اتفاق رایجی است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد. با این حال خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان مانع از این اتفاق شد. برای آشنا شدن با این روش‌های ساده همراه ما باشید.

1. از پوست خود در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند پوست را ضعیف کرده و آن را مستعد آسیب به مویرگ‌ها کند. بنابراین همیشه از کرم ضدآفتاب با طیف وسیع حداقل SPF30 استفاده کنید و هنگام گذراندن وقت در فضای باز از لباس‌های محافظ مانند کلاه و بلوز آستین بلند استفاده کنید.

جلوگیری از پارگی مویرگ‌های زیرپوستی 2. از دمای شدید اجتناب کنید

گرما یا سرمای شدید می‌تواند باعث انبساط یا انقباض سریع مویرگ‌ها شود و خطر پارگی را افزایش دهد. سعی کنید محیطی راحت و معتدل داشته باشید تا استرس روی پوست‌تان به حداقل برسد.

3. با پوست خود ملایم باشید

از شستشوی بیش از حد یا مالش شدید پوست خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به مویرگ‌های ظریف آسیب برساند. هنگام تمیز کردن یا استفاده از محصولات مراقبت از پوست از یک لمس ملایم استفاده کنید.

4. سبک زندگی سالم را حفظ کنید

ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل و آبرسانی مناسب می‌تواند به سلامت کلی پوست کمک کند. ورزش نیز گردش خون را بهبود می‌بخشد و از این طریق از سلامت مویرگ‌ها حمایت می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی مغذی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین K نیز ممکن است برای پوست مفید باشد.

5. در حین فعالیت‌های بدنی از پوست خود محافظت کنید

اگر در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنید که ممکن است پوست شما را در معرض خطر قرار دهد، مانند ورزش‌های تماسی یا ورزش‌های با توپ، استفاده از وسایل یا لباس‌های محافظ را برای کاهش احتمال ضربه به پوست در نظر بگیرید.

6. بیماری‌های زمینه‌ای را مدیریت کنید

برخی شرایط پزشکی مانند روزاسه یا اختلالات خودایمنی می‌توانند به شکنندگی مویرگ‌ها منجر شوند. در صورت داشتن هرگونه بیماری خاص با پزشک خود مشورت کنید.

7. با یک متخصص پوست مشورت کنید

اگر نگران تیره شدن پوست یا سلامت مویرگ‌های خود هستید، توصیه می‌شود با یک متخصص پوست یا یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی متخصص در زمینه سلامت پوست مشورت کنید. آن‎ها می‌توانند یک ارزیابی کامل از پوست شما داشته باشند و گزینه‌های درمانی مناسب را توصیه کنند.

به یاد داشته باشید، این نکات دستورالعمل‌های کلی هستند و ممکن است به علت خاص مشکلات مویرگی شما نپردازند. ارزیابی پزشکی حرفه‌ای برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی شخصی بسیار مهم است.

آیا رتینول به درمان مویرگ‌های پاره شده زیر پوست کمک می‌کند؟

رتینول

رتینول مشتق شده از ویتامین A است و به دلیل مزایای بالقوه‌ای که برای پوست دارد، به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. در حالی که رتینول می‌تواند چندین مزیت مانند بهبود بافت پوست، کاهش خطوط و چین و چروک‌های ظریف و افزایش رنگ پوست را ارائه دهد، ممکن است موثرترین درمان برای مویرگ‌های شکسته زیر پوست نباشد.

مویرگ‌های شکسته که به عنوان وریدهای عنکبوتی یا تلانژکتازی نیز شناخته می‌شوند، رگ‌های خونی گشاد شده‌ای هستند که نزدیک به سطح پوست ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا در صورت، به ویژه در گونه‌ها و بینی ایجاد می‌شوند.

رتینول در درجه اول با تقویت گردش سلولی و تولید کلاژن عمل می‌کند که می‌تواند به بهبود ظاهر کلی پوست کمک کند. با این حال، مویرگ‌های شکسته به دلیل ضعیف شدن دیواره رگ‌های خونی ایجاد می‌شوند و رتینول به طور خاص برای رسیدگی به این مشکل اساسی هدف قرار نمی‌گیرد.

روش‌هایی مانند لیزر درمانی، درمان با نور پالسی شدید (IPL) یا اسکلروتراپی ممکن است در هدف قرار دادن و کاهش مویرگ‌های شکسته با تقویت دیواره رگ‌های خونی یا شکستن خود رگ‌ها موثرتر باشند. با این حال مصرف رتینول در درمان مویرگ‌های پاره شده زیر پوست بی‌تاثیر نیست.

چگونه رگ‌های عنکبوتی را روی صورت خود پنهان کنیم؟

رگ‌های عنکبوتی روی صورت، که به عنوان تلانژکتازی نیز شناخته می‌شوند، می‌تواند برای برخی افراد یک نگرانی زیبایی باشد. در ادامه به چند پیشنهاد کلی در مورد نحوه پنهان کردن رگ‌های عنکبوتی روی پوست صورت می‌پردازیم.

مویرگ زیرپوستی 1. استفاده از لوازم آرایش

استفاده از لوازم آرایش یک راه رایج و موثر برای پنهان کردن موقت رگ‌های عنکبوتی است. برای استفاده از لوازم آرایش به منظور پنهان کردن رگ‌های پاره شده و تیرگی لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید. در ابتدا پوست صورت‌تان را به خوبی تمیز و پاکسازی کنید.

سپس یک پرایمر یا کانسیلر اصلاح کننده رنگ، با رنگ سبز را انتخاب کنید. رنگ سبز قرمزی را از بین می‌برد و سبب پوشاندن ظاهر رگ‌های عنکبوتی می‌شود. حال از کرم پودری استفاده کنید که با رنگ پوست شما هماهنگ باشد و آن را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید.

در این مرحله اگر رگ‌ها هنوز مشخص هستند، یک کانسیلر با پوشش بالا که با رنگ پوست شما مطابقت دارد را مستقیماً روی نواحی آسیب دیده بمالید. آن را به آرامی با نوک انگشتان خود یا یک اسفنج آرایشی پخش کنید تا با پوست‌تان هماهنگ شود. در نهایت آرایش خود را با یک پودر فیکس ثابت کنید تا مطمئن شوید بدون تغییر در جای خود باقی می‌ماند.

2. مراقبت از پوست

در حالی که مراقبت از پوست به تنهایی نمی‌تواند رگ‌های عنکبوتی را کاملاً از بین ببرد، اما می‌تواند سلامت کلی و ظاهر پوست شما را بهبود ببخشد. برای مراقبت از پوست این موارد را در نظر داشته باشید.

1- از یک پاک کننده ملایم و مرطوب کننده مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید تا پوست خود را هیدراته و تغذیه کنید.

2- به دنبال محصولات مراقبت از پوستی باشید که حاوی موادی مانند ویتامین C، رتینول یا نیاسینامید هستند. این محصولات می‌توانند به بهبود ظاهر رگ‌های عنکبوتی در طول زمان کمک کنند.

3- با استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF30 یا بالاتر از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند دید رگ‌های عنکبوتی را تشدید کند.

3. درمان‌های لیزری

برای یک راه حل دائمی‌تر، لیزر درمانی می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. با یک متخصص پوست یا یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید تا در مورد اینکه آیا لیزر درمانی برای مورد خاص شما مناسب است یا خیر مشورت کنید. درمان‌های لیزری می‌توانند با رساندن انرژی متمرکز به رگ‌های خونی آسیب‌دیده، ظاهر تیره رگ‌های عنکبوتی را هدف قرار داده و کاهش دهند.

آیا استفاده از الکل باعث شکستگی مویرگ‌های صورت شما می‌شود؟

شکستگی مویرگ‌ های صورت

مصرف الکل می‌تواند به ایجاد مویرگ‌های شکسته روی صورت کمک کند، اگرچه تنها علت آن نیست. مویرگ‌های شکسته که به عنوان وریدهای عنکبوتی یا تلانژکتازی نیز شناخته می‌شوند، رگ‌های خونی ریزی هستند که گشاد شده و در سطح پوست قابل مشاهده هستند.

در حالی که دلایل دقیق شکستگی مویرگ‌ها به طور کامل شناخته نشده است، عوامل متعددی می‌توانند در شکل گیری آن‌ها نقش داشته باشند. بعنوان مثال مصرف زیاد الکل می‌تواند منجر به گشاد شدن و ضعیف شدن رگ‌های خونی از جمله مویرگ‌ها شود. این گشاد شدن می‌تواند آن‌ها را مستعد شکستگی کند و در نتیجه مویرگ‌های شکسته روی صورت ظاهر شوند.

چه عواملی باعث ایجاد مویرگ‌های پاره شده در قسمت زیر پوست می‌شود؟

عوامل زیادی وجود دارد که در پاره شدن مویرگ‌های زیرپوستی در ناحیه پوست صورت نقش دارد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

1. ژنتیک

برخی از افراد بدون هیچ دلیل مشخصی، استعداد ژنتیکی برای ایجاد مویرگ‌های شکسته دارند. اگر اعضای خانواده شما این ژنتیک را داشته باشند، ممکن است شما نیز به آن مبتلا شوید. برای اطلاع از این مورد باید پوست اعضای خانواده خود را مورد بررسی قرار دهید.

2. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض تابش طولانی مدت نور خورشید و محافظت نکردن از پوست، می‌تواند به کلاژن و الاستین پوست آسیب برساند، رگ‌های خونی را ضعیف کند و آن‌ها را مستعد شکستگی ‌کند.

3. روزاسه

افراد مبتلا به روزاسه (یک بیماری شایع پوستی که با قرمزی و برافروختگی صورت مشخص می‌شود) بیشتر از افراد معمولی مستعد ایجاد مویرگ‌های شکسته هستند. با این حال مصرف الکل می‌تواند باعث تحریک یا بدتر شدن علائم روزاسه در برخی افراد شود.

برای کاهش خطر ایجاد مویرگ‌های شکسته، توصیه می‌شود مصرف الکل خود را تعدیل کنید، از پوست خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید محافظت کنید و هرگونه بیماری زمینه‌ای پوستی مانند روزاسه را مدیریت کنید.

اگر سابقه طولانی در پارگی مویرگ‌های زیرپوستی دارید، گزینه‌های درمانی مختلفی از جمله لیزر درمانی، اسکلروتراپی و کرم‌های موضعی را امتحان کنید تا به روش درمانی مناسب دست پیدا کنید.

نویسنده :سحر غیاثی

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید